Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 21, 2008

Den snälla julrenen

Här är tips, från min blogg och från andras, på mat och godis som kan passa i jul. Allt är sådant som jag lagat och tyckt om.

Spenat med russin och pinjenötter
Jim Laheys knådfria bröd
Estnisk rödbetssallad
Jennys grönkålssoppa
Solsoppa
Fesenjan - persisk gryta med valnötter och granatäpple
Baconlindade dadlar
Stjärnanisrostade pekannötter
Pekan- och dadelkakor
Annes lingonkola

Sen har jag bunkrat Tistelvinds syrade rödkål. Den är nyttig, men också supergod. Man kan göra en grönsallad med ruccola, äpple, nötter och annat som man blandar med den syrade kålen om man tycker att den är lite för syrlig.

Och så måste jag få skriva något om vår gran. Vi har bara lånat den från naturen, när julen är över gräver vi tillbaka den i skogen igen. Nu står den i en kruka på balkongen, om vi tog in den skulle den förstås barra och dö. Men förutom att den då är så miljöförträfflig har den en magisk egenskap som inte minst barnen uppskattar. Tomtens ren landar på balkongen varje kväll för att leka med pyntet som min son dekorerat den med (dinosaurier, Byggare Bob, en gris, självlysande pärlplattor, en katapult osv) och som tack hänger renen varsin chokladbit i granen. Visst är det fantastiskt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home