Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 19, 2006

Solsoppa och spenatmuffins


Igår kväll tänkte jag att jag ska fasen inte somna i soffan vid åtta så jag gjorde morotssoppa och spenatmuffins till dagens lunch. Recepten kommer från en kollega och vi har använt dom på vår matlagningskurs (fast muffinsreceptet ändrade jag en del på igår). Soppan är tunn och härligt kryddig; de matiga muffinsen behövs till för att man ska bli mätt.

Varsågod, Jessica!

Solsoppa, 4 port

500 g skalade och skivade morötter
1 hackad gul lök
1 msk hackad ingefära
1 msk olja
2 tsk curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 liter hönsbuljong
1 msk japansk soja
2 pressade apelsiner (och ev rivet skal från en av dem)
nymald svartpeppar
finklippt gräslök

Mjukfräs lök och ingefära utan att det tar färg. Tillsätt curry, vitlök och morotsslantar. Fräs 2-3 minuter under omrörning. Häll på buljong och soja. Koka 15-20 minuter eller tills morötterna är mjuka.

Mixa soppan till puré och hetta upp. Tillsätt apelsinsaft (och ev skal), smaka av med peppar (och salt, om du tycker att det behövs). Garnera med hackad gräslök.

Spenatmuffins, 12 st

3 dl dinkelmjöl
2,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk oregano
3 ägg
3 dl gräddfil
3 msk olivolja
0,5 tsk sambal oelek
100 g finriven parmesan
250 g bladspenat, tinad, urkramad och hackad
6 cocktailtomater, halverade

Blanda alla de torra ingredienserna. Vispa äggen med gräddfilen. Tillsätt oljan under vispning och rör ner sambal, parmesan och spenat. Fördela smeten i en smord muffinsform. Tryck ner en tomathalva på varje muffins.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 30 minuter.

4 Comments:

Blogger Karin said...

Solsoppa är ett mycket passande namn!

10:31 AM  
Blogger Jessica said...

Tack tack :).

10:57 AM  
Blogger My Rådmark said...

Å det låter ju jättegott, googlade på grönkålssoppa vilket det blir idag, men solsoppa lät som en underbar soppa att ha nu i decembertider. =)
tack för tips.

7:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

är muffinsen en dag gamla, skiva ner dom och gör krutonger

4:17 PM  

Post a Comment

<< Home