Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, October 01, 2007

Pekan- och dadelkakor

Renée Voltaires "Peace, love and food" innehåller massor av recept med grönsaker och nötter i alla former, och torkade dadlar får ofta fungera som sötningsmedel. Kanske är det därför jag är så svag för boken. Renée Voltaire sysslar med nyttig mat; hon är starkt influerad av levande föda, raw food och den ayurvediska läran. Det är spännande och vacker mat. Jag tror på mycket grönsaker och det finns helt klart en poäng i att inte koka grönsaker för mycket eller jämt, för den största delen av de vattenlösliga vitaminerna förstörs då. Men jag tycker att det skulle vara väldigt tråkigt att aldrig äta varm mat! (Inom raw food-rörelsen värms maten till max 47 grader.) Och så mycket som måste uteslutas för att vara säkert! Värme är ju ett bra sätt att oskadliggöra bakterier på - tack gud för elden så vi kan grilla kött emellanåt!

Renée förhåller sej ganska fritt till alla läror och det väljer jag också att göra. Boken är intressant för att den ger nya infallsvinklar på matlagningen. Begränsningar manar till nya lösningar. Bilden på "raw pizza" ser jättegod och ganska pizzalik ut. En deg av linfrön (potentiellt farlig mängd), solrosfrön, valnötter, tomater och örter ska torkas i en ugnstork under 10 timmar. Sen lägger man på en mix av cashewnötter, olivolja och basilika, och man toppar med rucola, oliver och tomater. Jag tänker inte provlaga rätten själv och kan inte tänka mej att den smakar pizza, men rätt kul är det ändå.

I Renée Voltaires "Alltid hungrig" från 2003 (då var hon mindre "supernyttig" av sej) hittade jag ett smaskigt recept på pekan- och dadelkakor. Jag gjorde dem i förmiddags och de blev väldigt goda. Mixa dadlarna med nötterna och rulla bollarna i havregryn om du inte vill tillsätta socker och fett (eller om du vill vara lite "raw"). Det är också gott! I receptet nedan har jag bara tillsatt lite bakpulver för det kändes som det skulle behövas. Och så tog jag kakao i stället för carobpulver.

Pekan- och dadelkakor, 40-45 st

125 g smör
100 g mörkt muscovadosocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl havregryn
2 dl torkade dadlar (blötlägg först om de känns för torra)
2 dl (100 g) pekannötter
2 tsk kakao

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop smör, socker och ägg. Blanda mjöl och bakpulver. Hacka dadlar och pekannötter. Rör samman alla ingredienser till en smet. Rulla små bollar och lägg på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda 10-12 minuter. Låt kakorna kallna på galler.

2 Comments:

Blogger Ester said...

De ser hemskt smaskiga ut! Och så fint kort du tagit. Mina lavendelplantor ruttnade bort i regnet :-(

12:29 PM  
Blogger Bendel said...

Fick lust att baka sådana kakor! Och det får jag inte ofta.

12:20 AM  

Post a Comment

<< Home