Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 23, 2008

Mer självömkan + en rödbetssallad

Jag vill bara gråta, så trött är jag. Sonen har varit sjuk i fem helger och en helg var han frisk men då var dottern sjuk. Matlagningen är ett sorgligt och försummat kapitel. Och mitt jobb - jag minns snart knappt vad jag håller på med. Allt är trist just nu. Det blir snart bättre.

Hos svärmor läste jag en Allt om mat (nåt nummer från i år) och memorerade ett recept på en estnisk rödbetssallad. Salladen blev mycket bra med mörkt bröd och nån slags tunn soppa. Såhär gjorde jag:

Estnisk rödbetssallad

300 g kokt potatis (motsvarar 6 små eller 3 stora)
1 grönt äpple
2 hårdkokta ägg
200 g kokt skinka
3 inlagda rödbetor
2 saltgurkor

såsen:
2,5 dl gräddfil
1 msk skånsk senap
0,5 msk dijonsenap
1 tsk ättikssprit, 12%
3 msk rödbetsspad från burken
0,5 tsk salt
nymald peppar
(ev en förpackning smörgåskrasse, men minska då på senapen)

Skär potatis, äpple, ägg och skinka i tärningar (mindre än på bilden). Skär pyttebitar av rödbetor, gurka.

Blanda såsen, smaka av. Rör ihop alltsammans försiktigt.

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Självömkan vet jag inte, raring. Sjuka barn tar på humöret och krafterna! Ta hand om dig ordentligt!

1:46 PM  
Blogger Unknown said...

Hoppas ni alla får nya krafter snart!
Blir sugen att göra något med mina sista rödbetor som ligger i skafferiet.Snart dax att så nya.

9:20 AM  
Blogger Tina said...

hoppas alla sjukor och all trötthet blåser bort som en vind. nästa vecka kommer solen! rödbetssalladen är väldigt snarlik den rödbetssallad som min (finska) mormor alltid gör till jul. gott!

12:34 AM  
Blogger Bendel said...

Instämmer med de övriga som kommenterat, hoppas krafterna och ljuset kommer tillbaka snart till er!

2:35 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack ni alla snälla!

11:51 AM  
Blogger Vera said...

Visst är det dags för lite vårvindar nu som blåser bort alla dagissjukor *j-la baciller att bita sig fast*
Det är lika bra att inte ta så hårt på att man äter lite halv och helfabrikat då, för då mår man bara ännu sämre.
Hoppas ni kryar på er snart. Smarrig rödbetssallad!

12:00 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Åh vad gott det låter. Jag älskar rödbetssallad. Hoppas du repat dig lite från alla sjukdomarna. =)

12:59 AM  

Post a Comment

<< Home