Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 15, 2007

Stjärnanisrostade pekannötter

Jag har precis ätit en skål av Jennys grönkålssoppa och knäckebröd med fänkålssalami. Annars lagar jag inte så mycket mat längre. Jag är en hårt arbetande (jo, det tycker jag nog...) småbarnsmamma med en hemmaman som fixar all matlagning på vardagarna. Att maken överraskar mej med fina rätter varje dag är jag mycket glad över. Fast jag saknar att planera, gå och handla och laga. När ska jag göra det igen (vi har ju inte planerat fler barn och det dröjer typ 15 år innan det äldsta blir myndigt...)? Så, om jag en dag blev väldigt rik skulle jag nog ta ett år ledigt och bara laga mat. Och resa runt och äta.

Recept på kryddrostade nötter hittar man överallt. De stjärnanisrostade pekannötterna fann jag i senaste LagaLätt (nr 11/12) och de blev snuskgoda när jag svängde ihop dem i går kväll. Jag gjorde en mindre sats för jag hade bara en påse nötter hemma; såhär gjorde jag:

Stjärnanisrostade pekannötter
75 g pekannötter
1 stjärnanis
1 krm salt (och eventuellt lite till efter provsmakning)
0,5 krm starkt chilipulver, typ cayenne
0,5 msk flytande honung

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ut pekannötterna på en bakplåtspapperklädd plåt. Mortla stjärnanisen till ett fint pulver, blanda med salt och chili. Fördela kryddorna och honungen jämnt över nötterna. Rosta nötterna högt upp i ugnen i 10 minuter, rör om och rosta fem minuter till. Låt svalna. Njut.

3 Comments:

Blogger Emma said...

Fänkålssalami? är det något du gjort själv?

Jag har också tänkt åka på en matresa någon gång, skulle vara väldigt kul!

3:24 AM  
Blogger Ester said...

ok, nu längtar jag hem. Hem till grönkål. :-(

4:42 AM  
Blogger Viktoria said...

Emma, jag brukar köpa nån italiensk (väldigt god) fänkålssalami, kommer inte ihåg namnet. På tal om matresa så är Jenny (kommentaren under din) i Peking och utforskar maten (och allt annat).

Hej Jenny! Saknar dej!

9:48 AM  

Post a Comment

<< Home