Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 29, 2010

Tre små rätter: Vegglo, Vicklo och Nicklo

Min man önskar sej bara en luftballongresa och råbiff i födelsedagspresent. Visst är det fräckt.

Han fick en bok och en middag och jag hade egentligen inte lust att göra råbiff så jag gjorde "tre små rätter" och efterrätt för att det skulle bli lite kul för mej också. Tidigare födelsedagar har jag lagat råbiff (jovisst!), lamm, risotto på havre (med favoriten gazpacho till förrätt!) mm.

Rätt nr 1, "Vegglo": smör- och vitlökssauterad portobello, gorgonzola, mjukstekt rödlök, krasse.

Rätt nr 2, "Vicklo" (efter mej, eftersom det är jag som är mest musselförtjust): blåmusselgratäng på nykokta musslor med parmesan-, vitlökssmör-med-hasselnöt- och brödtäcke.

Rätt nr 3, "Nicklo": råbiff med äggula, finhackad schalottenlök och rödbeta, kapris, riven pepparrot. Amarone till. (Ingen bild, ni vet hur råbiff ser ut.)

Efterrätten med krossade mandelskorpor, lemoncurdgrädde och limoncello är en gammal goding från Niklas mat - söt, mjuk och lagom syrlig. Tar 5 minuter att göra.

Det blev rätt mastigt, det hela. Men gott.

3 Comments:

Anonymous Sanna said...

Måste säga att trots att jag är rejält mätt så rinner snålvattnet när jag läser vad du bjöd på födelsedagen! Ska omedelbart ta reda på recepten och testa så fort det blir lite festligt :)

11:34 AM  
Anonymous tina said...

Gott! Råbiff har jag aldrig ätit. Inte vegglo och vicklo heller för den delen. :-)

12:53 PM  
Anonymous Fröken Dill said...

KUL! Och gott! Råbiffstricket skulle definitivt fungera på J också. Han är smått tokigt i råbiff.
Hälsar fröken Dill

7:31 AM  

Post a Comment

<< Home