Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, May 23, 2010

En vecka med Lina på balkongen

Tisdag: färsk gnocchi med ugnsbakade körsbärstomater, mozzarella och små svarta bönor. En sant otäck rätt. Allt smakade mjöligt i min mun. Kanske hade det blivit lite bättre med gorgonzolaost i stället för mesig mozzarella?

Onsdag: fläskfilé med dragonsås, klyftpotatis och sallad. Jag älskar knapriga klyftpotatisar och barnen älskar brunsås (det brukar jag inte laga). Rätten gjorde mej lite extra lycklig, inte för att den var märkvärdigt god, utan för att barnen blev så glada. "Jippi, precis som på dagis!"

Torsdag: bulgursallad med rädisor, senaps- och vitlöksdressing och rökt makrill. En ok vuxenrätt. Barnen åt lite fisk och petade fram några gurkbitar. Sonens kompis åt inget alls. En kvart efter att vi ätit föreslog han att vi skulle baka kaka eller göra en efterrätt... (Så han fick knäckebröd med leverpastej...)

Fredag: dragonkryddade kycklingbullar med currysås, ris och kokta majskolvar. En färgstark strax-över-medel-rätt.

Barnen jublade. Majs är kalas!

Lördag: stor pannbiff med kokt potatis och knippmorötter. En smart vardagsrätt som alla tyckte var helt ok. Och barnen blev förstås glada i såsen. Jag kan tänka mej göra om rätten, men i så fall krydda till det hela lite mer. Jag rev morötterna för de slokade, och jag la till oliver.

4 Comments:

Anonymous tina said...

Intressant. Har du prenumererat på Linas matkasse länge?

Härlig majsbild! Kommer osökt att tänka på Kalles jul när Långben slukar majskolvarna. :-)

11:27 PM  
Blogger Karin said...

en kollega prenumererar på middagsfrid och är jättenöjd

12:08 PM  
Blogger Viktoria said...

Tina, vi har haft Linas matkasse varannan vecka sen januari nån gång. Och däremellan lagar vi vår egen mat (och din, eller andras).

Karin, intressant att så många har matlådor och matkassar hem. Behovet finns ju uppenbarligen. Men vi vill inte byta - även om Middagsfrid säkert också är bra...

12:47 PM  
Anonymous Anna B said...

Vad kul att du visar hela veckan! Ska testa dem ngn gång.
Du, vi får ta den där lunchen... :)

3:04 AM  

Post a Comment

<< Home