Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 17, 2010

Att inte tåla lagrad mat

Igår misslyckades jag rejält med mitt livs första bearnaisesås. "Det smakar smält smör med äggklumpar", sa min 5-åring, och han hade så rätt, så äckligt rätt. Men vi har lagat en massa lyckad mat den gångna veckan så varför skriver jag om mitt taskiga såssjuderi? Operationen har förresten gått bra, men han börjar bli rastlös, min son. Och han måste vara hemma från dagis ytterligare två veckor.

Jag filar på ett föredrag om histaminintolerans som jag ska hålla om nån vecka. Histaminintolerans är ingen allergi, men symptomen kan likna de allergiska, med allt från nysningar till magproblem, hudbesvär, huvudvärk eller hjärtklappning. Histamin och andra biogena aminer bildas när proteiner bryts ner, till exempel i livsmedel som lagras eller får jäsa. För en matnörd skulle jag kanske förklara det så att histaminrik mat ofta sammanfaller med mat som är rik på umami...

6 Comments:

Blogger Richard said...

På tal om histaminintolerans, vet du något bra och effektivt medel? Hittade något som heter Camucin, men har inte provat - kostar dessutom nästan 200 kr för 20 kapslar...

6:23 AM  
Blogger Viktoria said...

Camucin verkar hjälpa somliga. En del tar det när de dricker vin och jag har också hört talas om histaminkänsliga som känner sej hjälpta av det och tar det dagligen (fast visst blir det dyrt...). Annars är det histaminreducerad mat som gäller och ev vanliga antihistaminer. Lycka till, berätta gärna hur det går!

12:57 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Stackars alla histaminintoleranta!
Skuren bea är bara att kasta. Jag brukar alltid lyckas förutom den gången jag gick en gourmetmatlagningskurs med en mycket sträng, erfaren yrkeskock som kursledare. Klart jag skar såsen när han stirrade på mig!
Hälsar fröken Dill

4:58 AM  
Blogger fröken elin said...

Jag försökte också mig på min första bearnaise häromveckan. Det gick lika illa för mig! Men skam den som ger sig! Ska snart försöka på nytt igen! Lycka till!

12:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Histamin är inte att leka med. Fick faktiskt veta häromdagen att Santa Marias Fishsauce tillhör de thailändska fisksåser som innehåller allra minst histamin...Fermenterad produkter är ju ofta rika på histamin.
Vill du läsa om mina knep och knåp för att få en bra=oskuren bea eller hollandaise kolla på: http://lottabrinck.wordpress.com/2010/02/06/lyckas-med-hollandaise-och-bea/

3:19 AM  
Blogger tiami said...

hej.
jag tillhör dem som är känslig för histaminer. fick en lång lista, med födoämnen som är rika på histaminer, av min läkare. Dessutom rådet att äta en antihistamintablett om dagen för att undvika besvär.

jag har just nu en pågående reaktion som jag skrev om i min blogg.

1:21 AM  

Post a Comment

<< Home