Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, February 28, 2010

Min man hittar ett gammalt recept

Det har varit en lyckad matvecka. Tack vare Lina har lägstanivån varit hög, och fredagens prosciuttolindade kycklingfilé med balsamicosky på tagliatelle- och ruccolabädd tyckte jag riktigt bra om. Senare på kvällen började min man bläddra bland sina gamla gulnade receptpapper. Och han vaskade fram det här lilla guldkornet: indonesisk gryta på Gerdas vis. Han ringde sin mamma och frågade om hon brukar göra rätten annorlunda nu, men hon gör den alls längre. Ganska enkel, hyfsat billig och omtyckt blev den i alla fall. Vi åt grytan med ris (fotot är från dagens lunch när vi åt resterna med potatis till) och vi skippade alla de föreslagna tillbehören som var ättiksgurka, skivade bananer, hårdkokta ägg och riven kokos.

Indonesisk gryta på Gerdas vis

600-800 g skinkschnitzel
olja
2 gula lökar, finhackade
champinjoner (fast vi glömde köpa och tog torkade trattkantareller i stället)
4-5 dl buljong
3 msk soja
1 grön + 1 röd paprika
1 burk bambuskott
1 burk böngroddar
salt, peppar, ingefära, sambal oelek
25 skållade mandlar
2 dl grädde

Strimla köttet och fräs det i omgångar i olja. Tag upp köttet och fräs löken och den skivade svampen. Lägg tillbaka köttet i grytan, och blanda med 3,5 dl buljong och sojan. Sätt lock på och låt rätten småputtra 45-60 minuter på svag värme. Strimla paprikor och bambuskott, fräs dem ev innan de rörs ner i grytan. Sjud ett par minuter. Häll i grädden. Rör väl och tillsätt böngroddar och mandlar. Smaka av med salt (försiktigt!), peppar, ingefära och en dryg tesked sambal oelek (till att börja med).

6 Comments:

Anonymous Anna B said...

Gryta med groddar låter som en god idé så här års. Har precis börjat grodda själv (efter inspiration från Gourmetodlingen och Lisa)

11:55 PM  
Anonymous Sanna said...

Hej där! du har en liten blomma att hämta inne hos mig :)

1:02 PM  
Anonymous Åsa said...

Oj!
Och jag som sitter här och längtar efter nya infallsvinklar, ramlar över din blogg och hänförs lite.

11:02 PM  
Blogger Christian Tikkanen said...

Bara redan det att läsa din profil är ett nöje, den vittnar om ett stort intresse för maten och själva upplevelsen av att äta den lika mycket som att göra den. Råkade slinta in till din blogg via en länk från en annan intressant matblogg jag aktivt följer. Eftersom jag själv är ytterst upptagen av allt vad som behandlar mat blir glädjen ännu större av att man vet att det finns likasinnade här i cyberrymden. Har tagit mig friheten att länka dig till min blogg, skulle det vara fel så tag kontakt och jag skall åtgärda det med en gång. H: Christian.

2:58 AM  
Blogger Christian Tikkanen said...

This comment has been removed by the author.

2:58 AM  
Blogger Viktoria said...

Christian, du får så gärna länka till mej... Ska ta en titt hos dej.

11:49 AM  

Post a Comment

<< Home