Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, May 16, 2010

Florentinsk köttfärslimpa med tomatsås

Min mamma är på busstur i Italien med moster. Jag fick ett sms häromdagen där det stod att de bodde på fint hotell i Rom och skulle ut och shoppa, annars vet jag inget. Pappa har inte heller fått så mycket info. Han var hos oss på italiensk utflykt idag, köttfärslimpa med parmesan och salami, sen tiramisu med hallon.

Fotot ovan är från första gången jag åt den florentinska köttfärslimpan hemma hos goda grannar. Jag tillagde den på lite annat sätt, i ugnen i stället för på spisen (mest för att jag är lat), men i stort har jag också följt receptet i Toscana - den goda maten av Annelie Lundquist.

Florentinsk köttfärslimpa med tomatsås, 4 port

2 dl nyriven parmesanost
50 g italiensk salami
100 g brödinkråm från vitt bröd + lite mjölk att blöta upp brödet med
500 g kalvfärs
1 ägg
salt och nymalen peppar
ströbröd

tomatsås:
1 lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 selleristjälk
en liten knippa persilja
olivolja och smör till stekning
1,5 dl torrt vitt vin (ev mer om tomatsåsen behöver såsas till)
400 g tomat på burk (Mutti t ex)

Sätt ugnen på 200 grader. Finstrimla salamin. Lägg brödet att svälla i mjölk ca 10 minuter. Blanda köttfärs med ägg, ost, salami och det uppblötta brödinkråmet i en skål. Salta och peppra. Lägg färsen i en ugnsfast form och forma den till en rulle. Strö över ströbröd.

Hacka lök, vitlök, morot, selleri och persilja mycket fint. Värm lite olja och smör i en panna. Stek grönsakshacket, häll på vinet och tomaterna. Låt koka ihop 5 minuter, smaka av. Häll sedan såsen vid sidan om köttfärslimpan och sätt formen i ugnen en timma, ungefär. Fyll på med en skvätt extra vin om såsen ser för torr ut.

Vi åt pressad potatis och gröna ärter till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home