Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, May 21, 2010

Sydfranska utflyktsmackor med tonfisk

Nja, Lundakarnevalen är väl inte precis för mej. Däremot cyklar vi ofta på picknick sen sonen lärt sej cykla. Jag härmade E-A:s tonfiskmackor, och det blev gott - men hur gör man egentligen perfekta pan bagna?

Pan bagna - så som jag gjorde dem, 4 st

4 portionssurdegsbaguetter
4 msk olivolja
4 msk sherryvinäger
1 vitlöksklyfta
1 burk tonfisk i vatten
3 sardeller, finhackade
salt, nymald peppar
skivad tomat
en bit gurka, tärnad smått
en halv rödlök, fint skivad

Dela bröden på mitten (men inte helt genom). Gröp ut lite av inkråmet. Blanda olja, vinäger och pressad vitlök och droppa dressingen inuti bröden. Rör ihop tonfisk och sardeller och fördela i bröden, lägg tomat, gurka och rödlök ovanpå. Salta och peppra. Plasta in bröden och låt dem sogga till sej åtminstone ett par timmar i kylskåpet.

4 Comments:

Anonymous tina said...

Vilken frestande utflyktsmacka! Blir sugen både på den och på utflykt. Fint att sommaren ligger runt hörnet, utflykt är det bästa jag vet.

11:23 PM  
Anonymous Fröken Dill said...

Å, just såna har jag LÄNGTAT efter! Hoppas det blir utflyktsväder snart igen.
Hälsningar från fröken Dill

4:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jisses såna fina mackor! :D
Pan bagna verkar vara the shit för sommarens utflykter.

6:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Supergott! Jag har också gjort dem flera gånger sedan 10-årsjubileét! Redan en favorit och perfekt i ryggsäcken på utflykten!
/Marie

11:22 AM  

Post a Comment

<< Home