Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, June 06, 2006

Födelsedagsmenyn


Min man blev nöjd över sin födelsedagsmiddag. Tacktack, jag tyckte själv att den blev bra. Jag kände mej bara en gnutta besviken över att den fiffiga karljohanpaneringen på lammet dränktes av såsen, som var både rejält syrlig och söt. Detta är vad vi åt:

Valnötskex med varm getost och grönt örtpynt

Karljohanrullad lammytterfilé, ugnsrostade små potatisar, rödvinssås med aprikos och salvia, sallad på sockerärter, rädisor och mejram

Färska jordgubbar med avokadomousse och mandelbiskvier

Avokadomoussen är en gammal goding från kokboken Format (av Malin Landqvist och Lotta Seipel, 1997). Det är vackert med bakelser på mandelkakor (med Amaretto i), avokadomousse och en skivad jordgubbe på toppen, men igår förenklade jag, köpte färdiga mandelbiskvier och serverade på annat sätt.

Avokadomousse

2 fina avokador
0,5 dl honung
0,5 dl creme fraiche
1 msk citron
0,5 vaniljstång, "innandömet"

Mixa alltsammans till en slät kräm. Smaka av, eventuellt kan det behövas lite mer citron.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home