Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, February 16, 2010

Linas matkasse och Johannas fina fisk

Det har varit lite tyst om mej den senaste tiden. Jobb och familj har tagit all tid. Och sen har jag deckat på soffan. Visst har jag lagat mat, men jag har inte skrivit om den. Förra veckan provade vi Linas matkasse - och blev positivt överraskade. Jag befarade att det skulle vara tråkigt att veta precis vad man ska äta en hel vecka framöver, men faktiskt så blev det spännande när nån annan skötte planeringen. Maten var både god och kändes nyttig; dessutom var portionerna väl tilltagna så jag och min man fick matlådor med till jobbet flera dagar. På måndag får vi nästa kasse.

Igår lagade jag en riktigt bra fiskrätt. Receptet kom från Johanna Westmans Nya första kokboken, och hon har i sin tur snott receptet från Jamie Oliver. (Fotot ovan är ur Johannas bok.) Såhär:

Fisk med bacon och gröna bönor, 4 port

1 pkt haricot verts, frysta
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
lite svartpeppar
500 g fiskfiléer av vit fisk
0,5 pkt bacon
0,5 dl solrosfrön
2 ekologiska citroner

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg bönorna i en ugnsfast form, blanda med olivolja, salt och peppar. Lägg fisken ovanpå (tinad, om den varit fryst). Strimla baconet och fördela bacon och solrosfrön över fisken. Dela citronerna och lägg dem också i formen. Täck med aluminiumfolie och sätt in i ugnen.

Ta bort folien efter 5 minuter, låt fisken stå kvar i ugnen 10 minuter till. Kolla med en gaffel om fisken är klar. (Eller, om du har en digital termometer sätter du den i fisken och tar ut formen när fisken har nått 52 grader.)

Servera med potatis. Pressa citronen över fisken, men var försiktig eftersom citronsaften är het!

I morgon blir det grön ärtsoppa med pepparrot. Och havre- och chokladöverbakade aprikoser till efterrätt, tror jag.

9 Comments:

Anonymous Elin said...

Låter som ett bra och enkelt fiskrecept, bokmärkt!

12:15 AM  
Blogger Fröken Dill said...

De av mina arbetskompisar som har småbarn lovordar Linas matkasse! Otroligt bra företagsidé.
Tycker fröken Dill

2:27 AM  
Blogger Karin said...

Det här verkar vara så mycket matlagning jag klarar av just nu

11:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej,
Tack för tipset om Linas matkasse, nu har även jag beställt en kasse, skall bli kul att testa! Krya på dej! Hälsningar från kollegan Elisabet

1:25 PM  
Blogger Unknown said...

Ser bra ut! Gå in på http://www.caresumers.se/?a=6 för att hitta bra råvaror.

12:52 PM  
Blogger Viktoria said...

Elin, jag ser fram emot de färska bönorna till detta receptet - en blandning av vaxbönor och sockerärter kanske?

Fröken Dill - visst är idén genial! Ibland har jag bara lite svårt att hinna med recepeten och får stå och hacka grönsaker på morgonen. Men det är ju så om man vill äta riktig mat...

Karin - lycka till!

Kul att du beställt, Elisabet! Jag har fått en kasse till nu, och är ännu mer nöjd... Hoppas du också blir det. (Vi får snacka mer på jobbet!)

12:45 PM  
Anonymous Jenny said...

Tack för ett jättegott recept, det gjorde succé här hemma! Men ska man verkligen kolla så att fisken ligger kvar när den stått i ugnen en stund? ;-)

Vi fick oss ett gott skratt, tack för det också :)

10:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Hahaha Jenny! Hade ingen aning om hur rolig jag var (men det ska fixas på direkten)... Så roligt ni uppskattade fisken.

12:32 PM  
Anonymous Heléna said...

Recept på Ärtsoppan och aprikoserna kanske? Det lät smarrigt. En fråga; jag har flera gånger köpt Änglamarks frysta ärtor och de är helt omöjliga att koka mjuka. Inte gott om man vill göra Creme ninon t ex. Ska ekologiska ärtor ha längre koktid? Står inget om det på påsen..
En mycket bra matblogg!

2:12 PM  

Post a Comment

<< Home