Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, May 10, 2010

Musselfakulteten

Det var lite kallt för att vara maj. Jag och flickorna i bokcirkeln tillbringade helgen i ett hus vid stranden. Inte pratade vi så mycket om böcker och inte såg vi I shot Andy Warhol (vilket vi planerat efter att ha läst Drömfakulteten). Men vi lagade mycket mat tillsammans, pratade och drack vin. Gott och fint nog.

J:s vårliga förrätt: stekt sparris, parmaskinka, rostade pinjenötter, parmesanost, ruccola.

Huvudrätten stod jag för. Det kunde gått helt åt pipsvängen för av misstag hade jag stängt påsen till musslorna och en hel del gick tyvärr bort... Av dem som blev kvar gjorde jag två sorters musslor, potatis- och rödbetsfrittar med ärtskott, chipotlemajonnäs, vitt surdegsbröd.

De syrliga hallonen gjorde tiramisun ännu bättre.
(Fortsättning följer.)

3 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Låter som en härlig helg. Lyckliga vänner som fick äta så goda musslor lagade av musselreceptexperten!
Måste själv äta lite mer goda mollusker innan säsongen är slut...
Hälsar fröken Dill

11:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ser mysigt men kallt ut! Hoppas det blir fler turer och att man inte behöver vänta på 20-årsjubiléum....
Hälsar bokflickan Eva som tyvärr inte kunde vara med

1:25 PM  
Blogger Viktoria said...

Eva, det var tråkigt du inte kunde vara med! Nä, inte väntar vi 10 år till innan vi hittar på nåt kul (förutom de vanliga bokträffarna då)!

9:24 AM  

Post a Comment

<< Home