Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, March 21, 2007

Om nötter och torkad frukt

Jag gillar verkligen nötter och torkad frukt. Vilken tur för mej att det är så poppis. Jag har provat mej genom olika sorter och märken och funnit en klar vinnare. Pauluns nöt- och fruktblandning finns bara på Konsum så när jag går dit köper jag flera påsar som jag gömmer på olika ställen där man kan behöva dem (i barnvagnen och i tevesoffan osv). Nötterna och fröerna är fräscha och jag gillar mixen av valnötter, pumpakärnor, pistasch- och cashewnötter. Russinen och papayabitarna är mjuka och naturligt söta. Inget salt är heller tillsatt. Min enda invändning (förutom priset, ca 23 kr för 100 g) är egentligen texten på utsidan av påsen: "Ett perfekt mellanmål!" För vem? undrar jag. Jag tror att många attraheras av Pauluns produkter för att de vill gå ner i vikt. Det framgår inte i marknadsföringen att den lilla påsen innehåller tio gånger så många kalorier som en färsk frukt (ett annat bra mellanmål). För mej som tokammar, barnvagnspromenerar och är smal passar påsen perfekt. Jag behöver extra energi och nötter och torkad frukt känns som ett hälsosammare alternativ än t ex kakor.

Smakmässigt vann Paulun. De andra nöt- och fruktblandningarna verkar inte smaktestats alls innan de släppts på marknaden. Det här är mitt högst personliga tyckande om de sorter jag testat:

Pauluns nöt- och fruktblandning
Mycket god mix av nötter, frön och frukt (trots att de är osaltade och inget socker är tillsatt).
Betyg: 4+

Fazers Tastes of Nature, tropisk frukt- & chokladblandning (cashew- och jordnötter ingår också)
Härskna nötter, trist smak.
Betyg: dödskallevarning!

OLW:s nöt & bärmix
Vanliga rostade salta jordnötter med enstaka smarriga blåbär.
Betyg: 2 (oförtjänt högt betyg bara för att jag gillar rostade jordnötter)

Parrots Nuts on the go
Ok blandning av saltade nötter och sockrade fruktbitar.
Betyg: 3-

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag är allergisk mot nötter. Jag är också allergisk mot Paulun ;). Men annars så *skrattar*

3:54 AM  
Blogger Viktoria said...

Hm, min blogg är inte speciellt nötallergivänlig... Jag har tänkt på dej ibland när jag haft nötter i recepten flera gånger i rad. Brukar du byta ut nötter mot något eller utesluter du dem helt enkelt?

Jag får förresten nervösa nysningar av Paulun ibland. Han är liksom överallt, till och med med ansikte på mina favoritnötter.

4:06 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Paulun vet hur man ska lansera sig, fast nu har han väl blivit omkörd av Lauritzon...? Någonstans hörde jag att han,Paulun alltså, börjat "kritisera" sin egen GI-metod, faktiskt. Men han är väl komersiell även där.

6:42 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

Ja vad gjorde man förr undrar man - var folk allergiska mot nötter så överlevde de väl inte för det fanns inte så många alternativ, torrfisk och nötter om vintern och så torkade blåbär och lingon och äpplen när de härligt doftande vinteräpplena tagit slut, torrkött också, folkvandringstidens genminne sitter kvar tror jag, hos många av oss.

11:02 AM  
Blogger Jessica said...

Det är lite olika på hur jag brukar göra. Jag har Claes Karlssons kokbok Choklad & Nötter. Jag har hans andra böcker också men den är någon särskilt att sitta och förundras över. I bakning är det trixigt, det beror på vilken funktion nötterna spelar. Om de är malda så ersätter de vanligtvis mjöl eller kompletterar mjöl. I vilket fall så tillför nötter mycket fett och måste då ersättas av något med samma fetthalt (det samma gäller för övrigt recept där man plockar bort kakaopulver enl. egen erfarenhet ;)). Jag har inte hittat något bra substitut för nötter eller mandel. Jag tycker att solrosfrön etc., har för mycket egen smak som jag inte kommer överens med.
Allergin mot just mandeln (och cashewnötterna och övriga icke-botaniska nötter men stenfrukter) är värst på våren men den är aldrig så att det går att de facto ÄTA mandel. Mot nötnötterna (botaniska nötter) råder totalförbud.

Om nötterna ingår mest för att ge textur, som i t ex vissa morotskakor, då utesluter jag dom bara.

Det finns många teorier om folk var allergiska för eller inte. En som är mycket populär nu är att nutidsmänniskan i industriländer är för renliga och då letar immunförsvaret efter något annat att slå till mot och då blir det som det blir. Eller så är det så att man har bättre diagnostiska tekniker nu, och folk varken svälter eller dör av undernäring eller de sjukdomar som man dör av i u-länder. Jag tar en medicin, för min andra sjukdom, som sätter ned immunförsvaret. Det har haft en viss effekt på allergierna men jag har fått strikta instruktioner om att inte utmana ödet utan att behandla mina allergier som jag gjorde förut.

12:02 PM  
Blogger Ester said...

De kallar Paulun för "GI-miljonären"... Tycker instinktivt lite illa om människor som skor sig på andra människors desperation efter ett bättre liv. Fast jag är nog lite orättvis. Det finns betydligt mer tvivelaktiga affärsidéer som folk blivit rika på. Undrar vad det är som gör att just "hälsomiljonärer" stör...?

12:11 PM  
Blogger Linda said...

Jag blev också superförtjust i en av Pauluns produkter, müslin med puffad quinoa och pumpafrön. Tyvärr är den alldeles för dyr, över 70 kronor kilot, vilket är mer än dubbelt så mycket som vanlig müsli. Det gäller många GI-produkter. Jag kan tänka när det gäller hälsomiljonärer, som Jenny skriver om, att det känns fult att exploatera människors strävan att gå ner i vikt. Det är lite att utnyttja redan utsatta människor.

6:07 AM  
Blogger Jessica said...

Så har det alltid varit inom gå-ner-i-vikt-industrin. Det där med höga priser och en enorm omsättning av pengar. Jag gillar inte heller att de syns överallt, hörs överallt och att det är GI PRECIS överallt.

2:23 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Intressant att läsa om din test. har varit nyfiken på produkterna men tycker att de är lite dyra. Då handlar jag en påse mandlar, cashewnötter eller solrosfrön i stället. Pauluns produkter verkar bra, men håller med om att man blir trött på personer som syns överallt.

1:16 PM  

Post a Comment

<< Home