Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, March 01, 2007

Lite gladare nu

Jag skäms lite. Igår var jag på extrabesök på BVC med dottern för att väga henne. Hon är så förkyld så jag var osäker på om hon får i sej tillräckligt. Viktuppgången var utmärkt. "Men hon har ont i magen", sa sköterskan som annars sällan uttrycker sej tvärsäkert. (Vi är mycket nöjda med sköterskan för att hon alltid stödjer de beslut man tar och man går ofta ifrån BVC med känslan av att vara en ok förälder. Hon vänder kappan efter vinden, fast på ett positivt sätt.) Och så frågade hon vad jag brukar äta. "Igår kväll åt jag linssoppa med mycket lök, idag kåldolmar. Ja, jag brukar ha en klyfta pressad vitlök under osten på smörgåsen." Sen reagerade jag själv på vad jag sa och att dottern fes och rapade sjuttiåtta gånger under de tjugo minuter jag var där (ursäkta, efter detta inlägg ska jag bara skriva trevligt om mat!) . Hon gallskrek också, men det trodde jag berodde på att hon var täppt i näsan. Jag hade liksom bestämt mej för att mina barn tål allt och jag trodde att mitt överdrivna intag av till exempel vitlök och chili under graviditeten skulle förbereda den ömtåliga bäbismagen.

Idag har jag ätit snäll getostlax med pasta och ärter samt gett dottern Minifom (tar bort luftbubblor i magen) före varje amning. Alla i familjen är gladare. Dottern har sovit och lett som ett fyrverkeri, sonen har varit lugnare och inte tvingats överrösta sin skriksyster. Vilken tur att andra vet bättre än jag.

15 Comments:

Blogger c said...

ahhh, gamla nattbuss har ju temporär blogg nft :) http://12049berlin.blogspot.com/
inte jobbig men liksom ah, lycklig? livet blev, helt plötsligt :)

12:17 PM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Hon är väldigt glad och söt!

1:26 PM  
Blogger Jessica said...

Så skönt för er allihop!!!!
Och du ska nog dra ner på vitlöks- och chiliintaget rätt rejält tills du har slutat amma :). Jag tänkte på det där att sonen avvisar dig, det måste kännas i varje fiber i ens varelse. Den känns i mina och jag har inga barn. Jag har blivit "utkastad" av min äldsta systerdotter många gånger. Jag brukar stanna med hennes mamma (syrran) men ibland har det inte varit populärt. Jag har en mycket aktiv och självsäker systerdotter - på gott och ont - som inte är rädd för att ta för sig.

Hon är jättesöt f ö :).

1:27 PM  
Blogger Lagers tabberas said...

Sist jag kommenterade här var väl när Du skulle till BB?
Nu fick jag en kommentar borta hos mig appropås min föreställning i Lund.
Ja, men det hade väl varit trevligt att ha Er i publiken under Astrid Lindgren kvällen på Akademiska Föreningen.
Vi får ses vid något annat tillfälle - hade varit kul - är ofta i Lund. Skriver sedan 15 år de mesta av reportagematerialet, intervjuerna/porträtten i tidningen Lundaliv. Ett tag pendlade jag ohyggligt mycket, numer försöker jag slå ihop jobben till en vecka då och då. Det är brorsan som äger och ger ut tidningen, lundensare sedan 30 år tillbaka.
Har inte sagt grattis till bäbisen heller. Grattis. Får själv min femte i maj, ser fram emot det oerhört.

3:39 PM  
Blogger Ilva said...

Det är verkligen avigsidan med att amma, det där att man inte alltid kan äta det man vill. Men sen kan man ju det.

12:05 AM  
Blogger Ilva said...

glömde ju att säga att dottern ser otroligt glad o nöjd ut trots allt! Och söt!

12:06 AM  
Blogger Karin said...

vad kul att äntligen få se "sumoprinsessan"! Jättesöt!
vad kommer hon att heta?

8:42 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack alla!

Göran - jag ska hålla extra koll på Lundaliv nu!

Ilva: Jag är fortfarande inte klok på varför dottern skriker, hoppas att det inte är kaffe hon får ont av.

Karin - hon heter Naima, dottern min.

Och ni som tyckte att hon var söt - tack...Hon ser lite tokig ut på fotot. Man kan liksom ana hur hon kommer att se ut i pensionsåldern. Men jag tycker förstås att hon är förtjusande söt.

7:19 AM  
Blogger Jessica said...

Bebisar ser ALDRIG tokiga ut :).

11:48 PM  
Blogger Elin said...

åh vilken liten goding på bilden! Hög pussvarning :)

Det där med magknip och amning känner jag igen, när vår lilltjej var tre veckor så smällde jag i mig sauerkraut till middag utan att ha en tanke på konsekvenserna, jsg trodde hon skulle gå av på mitten!

/Elin, ragazze.se

12:34 AM  
Blogger Ester said...

Som erfaren Minifom-användare vet jag precis vad du talar om... Fantastiskt fin body förresten ;-)

4:27 AM  
Blogger Lisa said...

Sen komplimang till sötnosen. Undrar om barnen fiser mer i t ex Indien där chili och bönor är mammornas stapelföda.

2:48 AM  
Blogger Jessica said...

Svaret på frågan till hur indiska mödrar gör stavas nestlé.

3:25 AM  
Blogger Viktoria said...

Elin och Imsa, när jag fick min son åt jag en falafel en gång när han var 5-6 veckor - och då skrek han. Men sen... märkte jag aldrig att han hade ont av något jag åt. Därför fattade jag inget nu.

Jenny-vänny, Minifom har vi redan slutat med för jag tyckte inte det hjälpte. (Och tack, visst är bodyn fin!)

Lisa, jag tänkte som du, att kan man äta massa linser och bönor i Indien så borde jag väl kunna vänja mina barn vid det också. Men tydligen inte.

Och Jessika, du har väl en poäng där...

7:49 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vilken sötnos. Synd om dej som inte får äta lök men jag var tvungen att småle när jag läste ditt inlägg. =)

1:26 AM  

Post a Comment

<< Home