Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, March 14, 2007

Köttfärsfylld aubergine och marockanska morötter

Speciellt snabb i köket är jag inte. Idag skulle jag göra ett av LagaLätts extra lätta recept med "tid över för annat". Det tog hela dan. Prova själv att gröpa ur auberginer, finhacka salami eller riva ost med en arm (dottern på den andra) . Jag följde receptet på köttfärsfylld aubergine någorlunda, bytte nötfärs mot lamm, lök mot lökpulver och la till salami. Kort fattat: Dela två auberginer, skär ut fruktköttet och spara det. Pensla de urgröpta auberginerna med olivolja och kör i ugn, 225 grader, i 10 minuter. Stek 400 gram lammfärs med det hackade aubergineinnanmätet och en finhackad lök (motsvaras av 1 msk lökpulver). Blanda i 1 dl vällagrad riven ost, 1 dl Kelda ostsås och 100-150 finhackad italiensk salami. Smaka av med salt och peppar. Fyll auberginehalvorna med färsen och strö på ytterligare cirka 1 dl lagrad riven ost. Gratinera i 10 minuter eller tills de fått fin färg. Enligt LagaLätt skulle man ha gurkskivor till, men det tycker inte jag är nån riktig grönsak så jag valde morötter i stället.

När jag var i Israel åt jag ofta "marockanska morötter" till min falafel. Jag gillade de där morötterna skarpt och fick med mej ett recept hem som jag tittar på med något års mellanrum; ungefär såhär lyder det: Skala och skiva 5 morötter ganska tunt. Koka dem några minuter (de ska ha sin spänst kvar). Blanda en dressing av 2 vitlöksklyftor, 0,5 tsk socker, 1 krm spiskummin, 1 krm curry, 1,5 msk pressad citron, 1 msk olivolja och hackad persilja. Blanda dressingen med morötterna medan de fortfarande är varma. Smaka av med salt och peppar. Egentligen tror jag att nån form av chili hade varit mer autentiskt än curry, men för dotterns skull hoppade jag över det. Och vitlöken pressades direkt på min makes morötter. Jag undrar om jag, när dottern inte är så känslig längre, kommer att vara mer försiktig med chili och vitlök för att jag vant mej vid det. Jag märkte faktiskt att det luktade vitlök när jag kom till sonens dagis igår och när jag öppnade dörren till vår lägenhet idag - det har jag aldrig känt förut. Jag undrar hur jag brukar lukta egentligen.

Vi reser till svärföräldrarna i morgon, och grannarna som båda disputerar i helgen, ska låna vår lägenhet. Här ser ut som skrutt. Jag måste städa lite.

2 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Ser vansinnigt gott ut! Morötterna ska jag pröva. Du har blivit utmanad på min blogg!

2:03 AM  
Blogger Husmodern said...

Ja, morotterna later mycket goda! Ar vansinnigt fortjust i morotter!

3:57 PM  

Post a Comment

<< Home