Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, March 13, 2007

Banankaka med nötter

Av kaka blir dottern lugn och glad. Banankaka är väl helt otrendigt, men det skiter jag i. Det här receptet innehåller både banan, morot och nötter och man kan åtminstone inbilla sej att kakan är en gnutta nyttig. God är den i alla fall.

Banan- och nötkaka, en ganska liten

25 g smör
0,25 dl rapsolja
0,75 dl socker (gärna en mörkare sort)
1 banan
2 äggvitor, uppvispade
2 dl mjöl (vete-, graham- eller dinkel-)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 morot, finriven
50 g valnötter (alternativt andra nötter eller solrosfrön), mixade

lite smör och något att bröa formen med

Rör ihop smör, olja och socker i en bunke. Mosa bananen och rör i den. Ta i lite i taget av äggvitorna.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en annan bunke. Tillsätt morotsriv och valnötshack. Rör ihop alltsammans och bred ut i en avlång enlitersform. Grädda 30 minuter i 175 grader.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Dessutom använder du dottern som kakunderlägg ;).

2:01 AM  
Blogger Linda said...

Klart att den är nyttig! Och brunt socker måste ju vara ungefär som fullkorn?

12:59 AM  

Post a Comment

<< Home