Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 03, 2007

På tal om bekvämmatlagning

Eja Nilsson skrev om grytor i Sydsvenskan 25:e februari. Jag blev nyfiken på "karjalan paisti - karelska steken", dvs bitar av olika slags kött, gärna med ben, som tillagas länge i ugnen. Så igår köpte jag fläskkarré (eller grishals som man säger här i Skåne), kalvbringa och lammrygg och provade receptet. Köttet blev otroligt mört, saftigt och gott. Och billigt var det också. Eja rekommenderade kokt potatis och sallad till, men nån slags sås behövs också, tycker jag. Vi åt mustig rödvinssås, bakad potatis och avokado-, gurk- och blomkålssallad till.

Karelska steken, 4 port

1,5 kg kött av olika slag (Eja föreslog fläskkotletter, lammbog, kalvben, märgpipa eller högrev, njure)
salt och 8-10 pepparkorn

Sätt ugnen på 200 grader. Skär köttet i ganska stora bitar och lägg dem i en ugnsfast form. Tillsätt salt och pepparkorn. Häll på så mycket vatten att köttet knappt täcks. Täck formen med tjock folie och sätt in i ugnen.

Minska värmen till 100 grader efter cirka 30 minuter. Låt grytan stå inne två timmar. Under den sista halvtimman ökas värmen till 225 grader och folien tas bort så att köttet får färg.

6 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Låter väldigt intressant! Så allt man har i är vatten, salt och peppar?

2:09 AM  
Blogger Martha said...

Hej! Tack för en bra blog!
Jag har läst i din blog att du liksom jag är glad i nötcreme! I ditt blog nämner du att du delar rum med någon som har kontakter på fabriken! Jag undrar om du vill hjälpa mig-- jag har nämligen försökt att hitta en email adress till fabriken för att direkt beställa två lådor med nötcreme.
Jag bor på en liten ort och där har vår kiosk nyligen lagt ner och därför kan jag inte längre på nära håll få tag på nötcremen- jag vill baka och därför tänkte jag köpa hem nötcremen i två lådor!
Vill du hjälpa mig att förmedla min förfrågan om detta är möjligt!? Min email är: martha_henriksson_witt@hotmail.com

Stort tack än en gång. Mvh, Martha

1:18 AM  
Blogger Viktoria said...

Kristina, jag vet att det låter torftigt men det blev väldigt gott (speciellt med den goda såsen till!). Nog skulle man annars kunna ha vilka kryddor som helst i.

Martha - tack! Jag delar inte längre rum med nötcremetjejen, men vidarebefordrar din önskan till henne!

7:28 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Nä jag menar inte att det låter torftigt, jag ville bara få det bekräftat att det var så få ingredienser! Jag bara måste testa det!!

11:06 AM  
Blogger Viktoria said...

Kristina, det var jag som tyckte det lät toftigt... Vore roligt att höra din synpunkt på resultatet!

12:00 AM  
Blogger mysan said...

Hej,
jag lagar min Karjalan paisti som en "allt-i-ett-gryta", dvs slänger i vad jag hittar i kylen (potatis, kålrot, palsternacka, lök, morot etc i stora bitar) tillsammans med kött, peppar, salt och kanske ett lagerblad och en köttbuljongtärning. Täcker med vatten och låter det hela stå i ugnen med lock på i två timmar på 200 grader.
Rotfrukterna blir ganska mosiga, men det tycker jag är gott!

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home