Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 11, 2007

Min mans nya bok

I Kina kallas högerhanden för äthanden. I flera delar av världen får man inte äta med vänsterhanden om man så förlorat den högra i en olycka. Och det är faktiskt så att i så gott som alla språk betyder vänsterhänthet, utöver att vilken hand man främst använder, ondska, falskhet, opålitlighet och annat negativt. Sinister, latinets vänster, betyder också ond. Och i Bibeln finns två vänsterhänta namngivna, båda är mördare.

Dessutom: den som brottas med destruktiv otrohet vänsterprasslar ju. Den som prasslar till höger lär inte få magkatarr av oro. Är ekonomin i olag kanske man tvingas vänsterknäcka. Man tänker kanske att på nåt jäkla vänster skall det gå! Ibland utför man så enkla och oviktiga jobb att man nästan kan göra det med vänster hand, och blir det mer komplicerat får man anlita någon som ens högra hand...
Sådant är språket och sådan är världen. För den är ordnad för nio av tio, inte för de vänsterhänta. Och då menar jag inte bara saxar eller att sås- och soppslevarnas munnar är vända åt fel håll för den vänsterhänte. Det är så mycket mer, i förhållningssätten till de vänsterhänta liksom i vardagen. Mycket mer. I alla tider, i alla kulturer.

På onsdag kommer min mans nya bok ut. Den heter Avig eller rätt. En vänsterhänt betraktelse och är en personlig essäbok om vänsterhänthet utifrån alla tänkbara perspektiv. Den är överraskande och roande. Och lite oroande. Seså, bidra till hushållskassan och gå och köp den (116 spänn här)!

7 Comments:

Blogger Gitto said...

Intressant ämne! Har ganska nyligen läst en jätteintressant bok om höger och vänsterassymetrier i natur, kultur och fysik som heter Höger hand, vänster hand av Chris MacManus Verkligen intressant ämne, speciellt för mig som har löjeväckande svårt att skilja på höger och vänster. :) Ska nog ta och köpa boken så småningom faktiskt!

3:03 PM  
Blogger Jessica said...

Min minsta systerdotter ritar och klipper omväxlande med höger och vänster hand. Fascinerande att se.

9:04 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Jag är vänsterhänt och vet hur knasigt det kan vara med slevar, saxar osv. =)

6:51 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Då är boken beställd. Jag gillar att du lagt en länk direkt för att beställa den och hoppas att ni får flera beställningar på det här sättet.

6:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Gitto: McManus är faktiskt med i boken. Maken beställde den så fort den kom ut i England för några år sedan. Ja, köp gärna boken. Den är betydligt mindre akademisk än McManus, hälsar maken.

Kinna: Vad roligt att du har beställt boken! Min man blev himla glad! Och eftersom du är vänsterhänt lär du få glädje (eller oro) av boken.

Annette och Jessika: Köp boken!

1:30 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Började läsa boken i söndags. Väldigt spännande och visst får man lite oror. Jag kommer ihåg hur jag blev tvingad att lära mig skriva med höger hand - resultatet var att jag inte ens lärde mig läsa i första klass. Jag är så vänsterhänt som man bara kan bli visade det sig när jag testades. Verkar vara fler som råkat ut för det traumat.
Niklas är väl insatt i bibeln. Det tycker jag är spännande fast jag inte alls tror på gud.

Glad påsk på er. Har ni vägarna förbi Österlen är ni hjärtligt välkomna över till mig. Du har min mobil hoppas jag.

6:31 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

Vid ingången till tamplen i Thailand finns två stoder, en til höger och en till vänster. Den tilt höger heter Sawann och det betyder himmelrike (fritt översatt). Stoden tll vänster heter Narog och står för helvetet, men inte som vi uppfattar det i den kristna mytologin utan jag har förstått som två byggstenar som egentligen inte betyder något alls då allt är allt och samtidigt ingenting, då återfödandet sker i den här dimensionen eller i en annan och blandar sig med allt. Då finns inte domen, inte straffet, bara vänster eller höger.

1:18 AM  

Post a Comment

<< Home