Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, April 23, 2008

Pilgrimsmussla får nya vänner

Vi bjöd nya vänner på zucchiniplättar med fetaost och limeklyftor till, en rökig linssallad, quinoa med blomkål och kryddstekta pumpafrön, rågsurdegsbröd med hål i mitten (inköpt på det nyöppnade Patisseriet i Lund) och pilgrimsmusslorna med chorizo ovan, som jag strax återkommer till. Min favorit är zucchiniplättarna, och faktiskt så är de godast när de är ljumma eller till och med lite kallare än så. Det tjusiga brödet smakade inget speciellt; det var ganska kompakt och överraskade inte.

Pilgrimsmusslorna då, de piffade till den annars småpräktiga menyn. De är superlätta att göra och receptidén kommer från Nigella (Nigella express). Såhär gjorde jag:

Pilgrimsmusslor och chorizo, 4-6 förrättsportioner?

ca 200 g rå chorizo
300 g pilgrimsmusslor
saften från en halv citron
finhackad persilja

Skär korven i tunna skivor (ca 3 mm). Stek i stekpanna, lägg korven åt sidan - men kasta inte bort fettet som runnit ut! Stek pilgrimsmusslorna i chilifettet från korven, 2 minuter per sida kan vara lagom. Lägg tillbaka korven i pannan, häll på citronsaften och värm några sekunder. Sprinkla över persilja och ät på direkten.

6 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Rökig linssallad låter intressant! Är det linssallad med liquid smoke eller är det mer avancerat än så? Recept?

1:20 AM  
Blogger Viktoria said...

Det är precis så avancerat som du gissade... Jag kokade små svarta linser med soja och lite liquid smoke, la dem i en dijonsenapsmarinad, blandade med oreganoblad, stora bitar tomater och finhackad rödlök. Sen smakade jag av med salt och peppar - inte svårare än så!

1:24 AM  
Blogger mardin said...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin

1:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Helena, med dijonsenapsmarinad menar jag egentligen en god olivoljevinägrett med ett par teskedar dijonsenap!

2:04 AM  
Blogger Översättarhelena said...

Det låter superbt! Tack!

3:49 AM  
Blogger Tina said...

Jag känner på mig att zucchiniplättarna kommer att bli mina torsdagspannkakor ikväll. :)
Trevlig solig dag Viktoria!

10:42 PM  

Post a Comment

<< Home