Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, April 15, 2008

Markus indiska

Markus Aujalay är fjärdedelsindier och fjärdedelsburmes, vilket får mej att tro att det här släktreceptet (från Mat hemma och på krogen) är lite mer äkta än en del andra indiska recept man hittar här och var. Fast Markus beklagar (i ovan nämnda kokbok, en utmärkt sådan förresten) att han saknar grundutbildning inom den indiska matlagningskonsten. Det hade jag också velat ha; indisk mat kan vara så jäkla gott.

Skit samma om recepten är ursprungliga eller inte, hela familjen älskade de här relativt milda rätterna. Jag fjäskade extra för dottern och bytte ut okra i Markus indiska grönsaker mot hennes favorit - gröna ärter. Vanligtvis äter vi gröna ärter efter maten, annars äter min dotter inget annat... Vi hade basmatiris till. Hade jag haft limepickles hemma hade jag tagit fram det.

Burmesisk kycklinggryta

1 kg kycklinglår
1 gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
en liten bit ingefära, finhackad
rapsolja till stekning
1 tsk gurkmeja
0,5 tsk kardemummakärnor
1 tsk korianderfrön, lättstötta
5-7 hela nejlikor
2 kanelstänger
10 svartpepparkorn
1 lagerblad
1-2 dl vatten
1 burk kokosmjölk
saft från en citron
salt

Ta bort skinnet från kycklinglåren. Stek kyckling, lök, vitlök och ingefära i olja utan att bryna det hela. Tillsätt kryddor och vatten. (Jag mortlade alla hela kryddor först, men det står inget om det i Markus recept.) Låt koka ihop, häll sedan i kokosmjölken och lägg lock på grytan. Koka 20-25 minuter. Smaka av med citronsaft och salt.

Indiska grönsaker

1 dl cashewnötter
1 gul lök, klyftad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 grön spansk peppar, finhackad
rapsolja till stekning
1 msk curry
2 curryblad
200 g okra, delade (byttes mot ca 200 g frysta ärter)
1 dl kokta kikärter
2 dl vatten
3-4 msk färskpressad limesaft
salt
en kruka koriander
2 tomater, skurna i större bitar

Finhacka cashewnötterna (enligt originalreceptet ska bara hälften av nötterna finhackas och resten grovhackas och pyntas med, men jag finhackade allesammans så min dotter inte riskerade sätta dem i halsen). Stek lök, vitlök och chili i olja utan att de tar färg. Lägg i nötter, curry, curryblad och fräs i någon minut. Tillsätt okra (eller ärter), kikärter och vatten. Låt koka ihop i 5 minuter. Smaka av med limesaft och salt. Vänd ner koriander och tomat.

5 Comments:

Blogger Anne said...

Oh, båda låter verkligen supergott. Ska testa!

1:52 AM  
Blogger zelca said...

Det såg jättegott ut, det måste jag testa! Är dock lite skeptisk till okran, tycker ärtorna verkar vara ett säkrare kort.

4:27 AM  
Blogger Emma said...

Jag älskar också indisk mat, men jag blir så anvsktäckt av alla ingredinserna att jag inte lagar det. Eller avskräckt är väl fel ord, snålhet kanske är bättre. Tänker att jag inte använder ingredienserna mer än en gång.

8:06 AM  
Blogger Viktoria said...

Emma, jag blir också avskräckt av många ingedienser, men inför detta kok hade jag det mesta hemma (= jag fick användning av mina kryddor i kryddskåpet).

8:48 AM  
Blogger Karin said...

Jag testade den här grytan också när jag lånade boken. Det var den som fick mig att börja använda kokosmjölk i maten igen tack vare tillsatsen av lime. Den boken är verkligen bra!

11:40 AM  

Post a Comment

<< Home