Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, April 10, 2008

Typ Digestive

Äntligen har jag provat Frun på gårdens Digestive-kex och passar på att publicera receptet hos mej. Kexen är mycket goda, havrefylliga och mindre söta än köpevarianten. (Jag ändrade pyttelite för jag hade till exempel inget vanligt socker hemma. Och så blev mina kex inte så vackert lockiga i kanten för jag hade bara vanliga dricksglas att stansa ut dem med.)

Frun på gårdens Digestive-kex, ca 18 st

2 dl havregryn
2 dl fullkornsdinkelmjöl
2 tsk mörkt muscovadosocker
0,5 tsk vaniljsocker (mitt tillägg)
0,5 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 msk pressad citron
75 g smör
1 msk mjölk

Kör havregrynen i matberedare tills de blir ett grovt mjöl. Tillsätt alla andra torra ingredienser och sedan citronsaften. Lägg i smöret och mixa tills det är finfördelat. Häll ner mjölken när maskinen är på och tillsätt lagom mycket, så att det hela går att fösa ihop till en deg.

Kavla ut degen cirka 3 mm tjock. Ta ut runda kakor (7-8 cm i diameter), nagga och grädda i 175 grader i cirka en kvart.

5 Comments:

Blogger Ester said...

Hallå Viktoria! Spara några kakor till mig så kommer jag med kidsen! Kram!

1:03 PM  
Blogger Unknown said...

kul recept - det blev gott men påminner inte så mycket om köpe-digestiven.

Mycket smörigare - på gott och ont. när jag ätit om dom här skall jag nog testa att köra med lite sirap och byta smöret - helt eller delvis mot olivolja... återkommer med rapport om jag tar mig för experimentet. nu en kopp te och ett digestive...

12:22 PM  
Blogger Viktoria said...

Roligt att du testade! Meddela om du utför nya experiment!

1:41 PM  
Blogger Unknown said...

jag bytte ut lite av smöret mot olja och öka på socker, salt och lade till lite sirap:


eller mer "exakt"
- 2dl fiberhavregryn
- 2dl dinkel
- liiite mer salt (ca 1/2 tsk)
- 1/2 tsk bikarbonat
- 1/2 citron (ca 2msk)
- muscovado drygt 3tsk
- en dutt ljus sirap (1msk?)
- 50g smör
- 1msk olivolja
- msk mjölk

+ lite mjöl vid utbakningen.

tror tyvärr att jag gräddade dem lite för länge i förhållande till hur tjocka dom vart...

Den här satsen vart helt klart lite mindre "kakiga" än de förra och absolut inte lika mycket smörsmak! mycket nöjd! smakar fortfarande inte som "orginalet" men klart närmre. inte för att det är nåt ideal - men ändå...

11:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Jonas, jag måste testa din variant - tack för att du lämnade recepet! Jag skriver här (?) sen hur jag tyckte att de blev.

12:19 PM  

Post a Comment

<< Home