Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 03, 2006

Zucchiniplättar med feta


I går satt vi på innergården (i skuggan) och åt Karins/Nigellas zucchiniplättar och det blev inte så mycket som en smula kvar. Vi vuxna var förtjusta och barnen var närmast besatta! Jag följde Karins recept, men la till salt och peppar. Lime till var perfekt.

Men medan jag stekte plättarna, i rikligt med olivolja, svor jag vilt. Min helt nyinköpta nödlösningsteflonpanna hade redan lyckats bli rund i botten och fettet rann bort från mitten. Jag köpte den satans teflonpannan för att gjutjärn är tungt och suger åt sej mycket fett och titan är bra men inte har oändlig livslängd som gjutjärn... Så mitt snålval av teflonpanna kostade ungefär 150 spänn per stekning eftersom jag hann steka ägg en gång och fläskkotlett en gång innan den slog sej. Vad i helsicke ska jag köpa för stekpanna nu - hjälp!

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Hackman gör bra stekpannor, teflon såväl som titan.
Av mina stekpannor använder jag mest en gjutgärnspanna från Duka men som du säger de är tunga och ingen kaloribesparare direkt. Men det blir strålande pannkakor i den :).

3:49 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipsen! Det lutar starkt åt en hederlig gjutjärnspanna.

6:18 AM  
Blogger Karin said...

För några år sedan testade de teflonpannor på PLUS och då fick ICAs och IKEAs 365 panna tillsammans med någon mer högsta betyg, jag köpte IKEAs och är jättenöjd med den

11:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag hade nog otur med min skruttpanna och lyckades dessutom köpa en tunn och dålig (för jag var snäll mot den, hade inte för hög temperatur osv.)

1:28 AM  
Blogger Viktoria said...

Jo, det är nåt sånt jag behöver, Annette!

2:38 AM  
Blogger Anonym said...

Imorgon ska jag ge mig på att tillaga dessa plättar! De verkar väldigt goda och annorlunda. I och för sig kanske det är sommarmat, men vem orkar vänta tills dess?! Har testat de flesta recept som du särskilt rekommenderar och jag måste säga att du har mycket bra smak.

10:58 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, jag tänkte faktiskt på dessa plättar igår, att det var alltför längesen jag åt dem sist. Min son och hans kompis älskar dem. Vi hade lime till; det var gott (har jag för mej).

Tack för att du skrev fint om vad jag gör, det gjorde mej glad.

11:45 PM  
Blogger Anonym said...

De blev helt suveräna! Till och med min bror som är skeptisk till allt som inte är "svensk husmanskost" riktigt njöt när han mumsade i sig dessa. Goda harmonerande smaker och det satt fint med limeklyftor till. Gömde undan några i kylen, jag hoppas de finns kvar till mig imorgon...

10:24 AM  
Blogger Viktoria said...

Roligt att höra, Jessica.

11:38 PM  

Post a Comment

<< Home