Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, April 04, 2008

Zetas gröna zoppa

Efter sherrysteken känner jag att det är dags för ett bönrecept. Det här är en enkel soppa som faktiskt inte smakar speciellt mycket bönor utan mer av mild broccoli och saltsyrlig fetaost.

Soppa på vita bönor och broccoli med fetaost (recept från Zeta)

0,5 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 burk Zeta cannellinibönor (410 g), sköljda
0,5 dl olivolja
1 liter vatten
1 tärning hönsbuljong
250 g färsk broccoli
salt, nymald peppar
ca 150 g fetaost, bruten i bitar

Fräs lök, vitlök och bönor i oljan utan att det tar färg. Häll i vattnet och buljongtärningen och låt koka upp. Tillsätt broccolin och koka cirka 5 minuter. Mixa soppan fint, smaka av med salt och peppar (tänk på att fetaosten är salt!). Häll upp på tallrikar och fördela osten överst.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home