Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, April 14, 2008

Mitt intressanta uteliv

Det finns en gräns för hur gott fiskbulle kan bli, jag måste medge det, men marinerad och grillad smakar den helt ok. Pilgrimsmusslor bedömdes som för dyrt och tigerräkorna bortprioriterades av miljöskäl. Så när min man grillade fisk i lördags (inspirerad av Per Morberg) blev det lax, fiskbulle, paprika och champinjoner på spetten. Säsongens första balkongmiddag smakade ljuvligt. Det här är början på nåt nytt, tänkte jag. Vi har plockat några pinnar med små blad på som jag satt i en vas på balkongen och vi har köpt en knallröd balkongduk, en röd balkonglåda och en begagnad träsoffa (hundra spänn!). Här börjar mitt intressanta uteliv.

Såhär gjorde maken fiskspetten och glasnudlarna därtill:

Makens fiskspett

2 portionsbitar lax, tärnade
en burk fiskbullar i buljong, avrunna
1 orange paprika, skuren i bitar
8 stora champinjoner, halverade

Marinad:
3 finhackade vitlöksklyftor
en halv kruka koriander, hackad
olivolja
saften från en halv lime
dragon
salt, nymald peppar

Blanda marinaden och lägg fisk, fiskbullar, paprika och svamp däri ett tag. Grilla alltsammans och trä sedan sakerna på spett, om du tycker det ser fint ut.

Till spetten åt vi glasnudlar blandade med pressad lime, koriander, en rejäl näve grovhackade cashewnötter (samt salt och peppar, förstås).

7 Comments:

Blogger solans.blogg.se said...

Vad gott det låter. Tänk vad man kan göra med fiskbullar. Detta måste jag testa. Tack för tipset. Ha det gott. // Solan

1:48 AM  
Blogger Emma said...

Trevligt att ni kan börja grilla ute. Vilket bra tips förresten, det måste jag prova i sommar.

5:42 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

Ria Wägner skrev i en bok som kom i början av 50 talet om fiskbullar. Det hon mest reagerade på var inte smaken, som hon estmerade, utan formen. Hon hade hakat upp sig på den stansade (eller snarare gjutna) formen så pass att hon föreslår i boken att man nska klippa bullarna rytmiskt eller gömma dem i en gratäng.

3:14 AM  
Blogger Tina said...

nämen! vad lustigt, jag har aldrig hört talas om någon som kommit på tanken att grilla fiskbullar :) det är nästan så att jag tror att jag inte kommer kunna låta bli att prova, fast jag inte gillar fiskbullar egentligen. barnvänligt? vuxenvänligt?

12:36 PM  
Blogger Tina said...

This comment has been removed by the author.

12:38 PM  
Blogger Viktoria said...

Tja, fiskbullar är både bleka, rätt smaklösa och dessutom håller jag med Ria Wägner vad det gäller den klonade formen - trist!

Tina, allt blir godare med grillränder och god marinad. Mycket barnvänliga spett.

12:08 AM  
Blogger Lagers tabberas said...

I Asienbutiken finns thailändska fiskbullar som är hårdare, tåligare och nsom smakar mer fisk. Vi har dem i soppa eller grillar på spett.

12:28 AM  

Post a Comment

<< Home