Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 24, 2007

Och vilka brödfavoriter har du?

Min man tyckte inte alls det var kul att vara fotomodell tillsammans med det här tyska surkålsbrödet. Det är därför han håller brödet så stelt i handen. Vi äter ganska mycket bröd hemma, åtminstone jag. Jag är sån som måste äta regelbundet för att hålla mej snäll. Och frukt, nötter och bröd har vi alltid hemma (jo, choklad också). Jag tycker om att ha regelbundna matvanor så därför är jag nästan jämt snäll nuförtiden...

Doften av hembakat bröd är svårslagen, men jag tycker mej sällan ha tid att baka så det blir oftast köpebröd. Det ska hända mycket i bröd, tycker jag. Helst ska det innehålla många sorters kärnor och frön eller ha ett segt östeuropeiskt innandöme med en knaprig skorpa. Intetsägande vitt fluffbröd går fetbort när jag ska välja personliga brödfavoriter.

Bästa vardagsbrödet är Skovmand. Det är ett nyttigt danskt surdegsbröd med mjuka fina rågkärnor. Finns i min vanliga ICA-affär och alltid i min frys.
Bästa ekologiska brödet är Dinkelgute - ett bakeoff-bröd som verkar falla alla på läppen. Innehåller också en del hela kärnor och finns också i min ICA-affär.
Bästa bjudbrödet har jag tröttnat på..., men skriver en rad om det ändå för det är egentligen mycket gott - Olof Viktors stenugnsbakade aprikos- och valnötsbröd. Kan köpas i Saluhallen i Lund t ex.
Bästa helgbrödet kommer från det tyska bageriet Mudrick som säljer bröd t ex på Mårtenstorget i Lund på lördagar. Surkålsbrödet är lite lagom surt, segt och linfröprickigt. Jag tycker det är godast rostat med bara smör på.
Bästa hembakade: Jim Laheys bröd. Om jag bara orkade skulle jag baka det oftare...

3 Comments:

Blogger lina said...

Gillar också Skovmand till vardags. Annars är det hembakt som gäller, alla möjliga sorter. Gärna surdeg och långjästa eller varför inte kalljästa över natten och nybakt bröd till frukost. Helt klart värt besväret att baka enligt mig!

10:07 AM  
Blogger Viktoria said...

Håller med om att hem- och nybakt bröd nästan alltid är gott.

(Och rostar man trist bröd blir det bättre.)

9:10 AM  
Blogger Bendel said...

Jag har många favoriter, ett är Valhallabageriet i Stockholms levainbröd.

Har besökt Sullivan Street Bakery i NY där det knådfria brödet kommer ifrån. Men åt på plats bara deras omtalade zucciniciabatta, inte så dum den heller.

9:13 AM  

Post a Comment

<< Home