Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, November 13, 2007

Dagens mål är vila och tystnad...

Äsch, jag är sjukskriven idag. Min röst är fortfarande bara ett enda kraxande och ögonen är röda och rinniga. Det känns dumt, trist och liksom overksamt att vara hemma, men så är det. Hela familjen är skruttig.

I LagaLätt nr 8 -07 hittade jag ett recept på dillpesto som vi åt häromdagen. Egentligen skulle det vara salta mandlar i peston, men det fanns inte i min affär så jag använde vanliga salta och rostade cashewnötter i stället. Pepparroten minskade jag något för den jag fick tag på var väldigt stark (smaka dej fram!). Och parmesanosten är mitt tillägg (eller så hade receptmakaren glömt det). Varsågod, här är en snabblagad och god rätt!

Pasta med räkor och dillpesto, 4 port

250 g penne
200 g kronärtskockor (Findus frysta)
150 g provencalsk sallad (frisé-, rosé- och mache)
200 g skalade räkor
0,5 dl grovriven parmesan

dillpesto:
1 kruka dill
0,75 dl salta och rostade cashewnötter
1 färskpressad citron
0,5 dl olivolja
0,5 dl vatten
0,5 dl riven parmesanost
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
3-4 msk färskriven pepparrot
ev 0,5-1 tsk socker

Börja med peston. Mixa dill, nötter, citron, olivolja och vatten i mixer. Rör i parmesanosten och smaka av med salt, peppar, pepparrot och en gnutta socker om du tycker att det behövs.

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen och koka även kronärtskockorna. Skölj salladen. Blanda pasta, kronärtskocka, sallad och räkor. Ringla peston och strö parmesanosten över anrättningen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home