Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 18, 2007

Balsamlinser i rosésallad

I fall någon undrar så äter dottern som en häst sen jag började jobba. Plötsligt är hon intresserad av att äta allt, inte bara Sempers grötar. Hon har dessutom ett utmärkt pincettgrepp och en bra syn och plockar gärna upp små små äckliga, nästan osynliga, saker ur mattan eller från marken som hon stoppar i munnen. När jag är hemma, på helgerna till exempel, så är hon fortfarande ammig och mammig. Och på nätterna förstås.

Linsrätten på bilden ovan är inget för spädisar, men min treåring tyckte mycket om den (inte rosésalladen dock). Receptet kommer från Fedon Lindbergs kokbok Naturligt slank som jag lånat på biblioteket. Jag har bara ändrat marginellt i ursprungsreceptet. Vill man lägga upp salladen fint är rosésalladen en färgklick, annars funkar det förstås att ha den i en (vanlig) skål i kylen.

Balsamlinser i rosésallad

1-2 rödlökar
vatten till kokning
3 persiljestjälkar
3 msk hackad persilja
1 vitlöksklyfta, finhackad
3 dl Risentas små linser (Fedon föreslår bruna eller gröna)
salt, nymald svartpeppar
rosésalladsblad (läggs i kallt vatten minst 30 minuter för att få bort lite av den bittra smaken)

dressing:
2 msk olivolja
3 msk balsamvinäger
2 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta, finhackad

Blötlägg linserna enligt förpackningen (2-3 timmar om du använder Risentas små linser). Skär en tjock skiva av löken, finhacka resten. Koka upp rikligt med vatten tillsammans med lökskivan, persiljestjälkar och vitlökshack. Låt linserna koka med tills de är mjuka, det tar cirka 20 minuter. Sila bort kokvattnet och tag bort lökringar och persiljekvistar.

Värm dressingen försiktigt, den ska inte koka. Blanda de varma linserna med den varma dressingen. Rör i hackad rödlök och persilja. Smaka av noga med salt och peppar. Fördela linsalladen i rosésalladsskålar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home