Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, November 15, 2007

Lammfärstårta

Dagens recept kommer från mitt livs allra första blogginlägg, fast här i en något uppgraderad form. Det är en mellanösterninspirerad lammfärstårta med tehinatopping som jag är mycket förtjust i. Min make, som i vanliga fall gillar det mesta jag gör (eller åtminstone äter snällt), sa bestämt igår att "detta gillar jag inte alls". Han avskyr jordnötssmör och sesampastan tehina/tahini är ganska lik jordnötssmör i både smak och konsistens. Så prova inte det här receptet om du hatar jordnötssmör lika innerligt som mannen min...

Jag blandade lammfärsen med hälften nötfärs för ibland blir det snudd på för mycket lammsmak annars; färsen bräker. Mycket av smaken sitter i fettet och genom att ta en del mager nötfärs i stället för lamm så minskar både något av den högljudda lammsmaken och lite av den totala fettmängden.

Lammfärstårta med tehinatopping

400 g lammfärs
400 g nötfärs
1 gul lök, mycket fint hackad
3 vitlöksklyftor, pressade
200 g kokt potatis (2 st), riven
0,75 dl mjölk
1 ägg
0,75 tsk spiskummin
1 tsk salt
0,75 tsk nymald svartpeppar
0,5 tsk kanel

topping:
0,75 dl tehina
1,5 msk pressad citron
1 vitlöksklyfta, pressad
1 krm salt
1 krm nymald svartpeppar
ca 0,5 dl vatten

garnering:
1 msk rostade pinjenötter
bladpersilja

Sätt ugnen på 200 grader och lägg en bit aluminiumfolie i botten för färsen brukar läcka ut lite. Blanda alla ingredienser till färsen och bred ut den i en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Ugnsbaka i 25 minuter.

Rör ihop tehina, citron, vitlök, salt och peppar. Vispa ner vattnet tills smeten blir bredbar och slät. Bred tehinasmeten över köttfärsen och ugnsbaka cirka 10 minuter till. Kolla med en sticka om köttsaften är klar. (Lammfärsen kan ju se lite rosa ut även när den är genomstekt så gå inte efter färgen på färsen.) Strö över pinjenötter och persiljeblad.

Vi åt köttfärsen med stavar av olikfärgade morötter (fjäsk för sonen) och mos på potatis, jordärtskocka och rotselleri. Gott och flott. Hej och hå. Nu ska jag ut och gå.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home