Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, November 14, 2007

Vad jag faller för

Jag har lånat Klassiska kakor på nytt vis av Mia Öhrn igen och på kvällarna ligger jag vid teven och smakar på recepten. "Om du så bara ska baka ett enda recept ur den här boken måste det nästan bli den här gudomliga äppelkakan" - sådana formuleringar faller jag för. Trots att jag inte tänkt baka äppelkakan med mandelmassa och krispiga kardemummasmulor så gjorde jag det ändå. Sen hade jag den inne i ugnen lite för länge (den blev en aning torr) så jag vet inte om det blev äppelkakornas äppelkaka, men jag önskar att fler kokboksförfattare vågade locka med favoritrecept.

4 Comments:

Blogger Bendel said...

Jag tycker att det är lätt att falla för det mesta Mia gör, framförallt för att hon är så bra på det hon sysslar med. Ännu mera om man träffat henne då hon har en jätteskön, befriande och ovanlig energi.

1:47 AM  
Blogger Andreas said...

Fast är inte en kokbok en sammanställning just av författarens favoritrecept?

Eller menar du att vissa recept är mer favoriter än andra och att dessa borde märkas ut?

2:06 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, hon verkar jättetrevlig, Mia Öhrn! Jag har aldrig träffat henne men är helsåld på kakboken.

Andreas, visst måste väl en kokboksförfattare ha favoritfavoritrecept? Och dem är jag extra nyfiken på. Om inte annat så är meningen jag citerade utmärkt i säljande syfte - vem vågar missa världens gudomligaste äppelkaka? Inte jag.

12:05 AM  
Blogger Bendel said...

Min erfarenhet av att göra receptsamlingar är att man naturligtvis väljer ut recept man gillar, men att det är mycket mer att ta hänsyn till för att det ska bli en bra helhet. Variation på recepten tex - i tillagningstid, svårighetsgrad, bild, råvaror osv. Ibland får man välja bort recept man gillar och ibland ta med sådant som är ok och kan bli andras favoriter trots att det inte är ens egna.

7:08 AM  

Post a Comment

<< Home