Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 17, 2007

En tallrik linssoppa

Min ambition är att äta lite miljövänligare, bland annat minska på köttintaget. Förr åt jag ofta linssoppa, men nu har jag kommit av mej. (Jag kan bli bättre!) Linssoppan på bilden är en upphottad variant av linssoppa med vitlöksyoghurt från Mat för liv och lust (av Eliasson och Lindeberg, 2004). Det är gott med lite potatisbitar i soppa (tycker jag) så den inte blir sådär jämntjock i munnen.

Linssoppa, 4 port

1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk rapsolja
1 purjolök, skivad
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
400 g (en burk) krossade tomater
4 potatisar, skalad och tärnad
2 dl röda linser
ett par nypor starkt chilipulver
1 tsk oregano
2 msk pressad citron
lite salt, nymald peppar

tillbehör:
2 dl grekisk yoghurt smaksatt med vitlök och t ex färsk mynta

Fräs lök och vitlök i oljan. Tillsätt purjolöken och låt den steka med ett par minuter. Häll på vatten, buljongtärningar, tomatkross och potatistärningar. Låt koka i cirka 10 minuter. Lägg i linserna och koka 10 minuter till. Smaka av med chili, oregano, citron, salt och peppar. Klicka i yoghurten.

1 Comments:

Blogger Emma said...

Det här lät gott, kommer definitivt att testa detta.

1:56 AM  

Post a Comment

<< Home