Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, November 20, 2007

Dagens bästa fiskpinne

Idag har jag deltagit i en rond på diabetesavdelningen, träffat en ung patient och hennes pappa, skrivit journal, blivit bjuden på lunch (nån vit fisk, ris, sallad) av ett nutritionsföretag och samtidigt lyssnat på info om deras nya produkter. Sen var jag på allergimottagningen och blev presenterad för läkare och systrar där. Jag ringde ett par patienter och läste min post. Så var min dag. I morgon ska jag lära mej mer om födoämnesallergier av dietisten som tidigare sysslade med det; det ska bli spännande med något helt nytt. Jag är mycket nyfiken.

Det blir inget foto av dagens middag, ljuset är för dåligt på kvällarna. Ni får stänga ögonen och tänka er hur vanliga - fast hemlagade - fiskpinnar med en frasig parmesanpanering ser ut och doftar. Vi hade kokt potatis och linssallad till, och en dijonyoghurt som bet av perfekt.

Parmesanpanerade fiskpinnar med dijonyoghurt, 4 port

400 g fryst sej
1 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
1 stort ägg, uppvispat
3 skivor torrt vitt bröd, rivet
50 g parmesanost, riven
smör- & rapsolja till stekning

dijonyoghurt:
2 dl grekisk yoghurt
1 msk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
salt, nymald peppar

Låt fisken tina lite grand, så att den går att skära med kniv. Skiva cirka 15 fiskpinnar. Blanda vetemjöl med salt och peppar. Vänd fisken i mjölet, sen i ägget och sist i rivebröd blandat med parmesan. Låt fiskbitarna ligga och torka en stund innan de steks i rikligt med smör- & rapsolja. Stek fiskpinnarna gyllenbruna, men vänd dem inte för ofta under stekningen (för då faller den goda paneringen av).

Rör ihop yoghurt med senap och pressa i vitlöksklyftan. Smaka av med salt och peppar.

8 Comments:

Blogger Maria said...

Låter supergott!
Men hur river man bröd? Ska det ligga utanför påsen några timmar och torka först? Kan man byta ut det mot skorpmjöl?

Hoppas du är på jobbet på torsdag när jag och Emil kommer och hälsar på!

10:04 AM  
Blogger Viktoria said...

Å, kommer ni på förmiddagsfikat så kan jag se till att vara på AKN! Det vore så fint att se er.

Jag lovar att fisken blev god (och billig, bla-bla, osv-osv). Jag tog brödet direkt från frysen och rev, sen fick det torka. (Det blev inte tillräckligt torrt om jag ska vara ärlig.) Skorpmjöl går förstås också bra, men ibland smakar det lite äckligt, liksom skorpmjöligt.

10:20 AM  
Blogger Maria said...

Japp, vi kommer på förmiddagsfikat. Har inte Karin sagt det? Hoppas de flesta vet om det så jag får träffa så många som möjligt!

11:07 AM  
Blogger Jenny Grannas said...

Mums!

Vad jobbar du med, när du har en så intressant dag?

11:34 AM  
Blogger Jessica said...

Födoämnesallergier är fängslande (sa hon som gärna blir av med några)! Ska du ha hand om alla varianter?

Man kan riva bröd genom att låta det ligga framme och torka också, man kan spara snuttar på brödlimpan och sen riva. Eller så köper man japanskt ströbröd, panko.

11:35 AM  
Blogger Viktoria said...

Maria, jag har varit sjuk, Karin är ledig till i morron... Det är lite rörigt, men nu har jag skrivit på tavlan att du kommer till frukostkaffe. Förlåt, jag menar NI.

Jenny, jag är dietist på Universitetssjukhuset i Lund.

Jessika, jag ska ha hand om alla möjliga födoämnesöverkänsligheter (inte gluten, laktos). Ser mycket fram emot att klura i knepiga fall...

Jag försökte förresten torka mina brödsmulor i mikron och det gick halvbra. (Har köpt en för billig mikro, den värmer extremt ojämnt.) Panko har jag bara läst om men inte provat än.

5:01 AM  
Blogger görel said...

Panko! En sak till jag måste prova.

Jag får över hembakt surdegs- och annat bröd då och då, antingen är det kanter och nån gång är det hela brödet som blir stenhårt. Ibland får hunden brödet som tuggleksak, ibland gör jag ströbröd på det - och det blir mycket godare än färdigköpt.

Fiskpinnar med parmesanpanering låter väldigt gott, det får det bli snart!

1:54 PM  
Blogger Jessica said...

Panko är helt fantastiskt!!!
Det enda problemet är att man måste äta upp det panerade samma dag för sen blir det lite soggigt vid uppvärmning. Det ger fantastiska tonkatsu, japanska benfria fläskkotletter.

3:15 AM  

Post a Comment

<< Home