Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, November 10, 2007

Vaniljmüsli

Jag har tappat rösten totalt så det är inte mycket bevänt med mej just nu. Annars mår jag bra.

Ofta gör jag müsli själv, mest för att det luktar så gott i köket. Min müsli baseras på vad jag har hemma och kan ändras hur som helst. Dagens variant är varken jättenyttig eller speciellt onyttig, men mycket god. Recepet är snålt tilltaget och tar slut inom en vecka så gör dubbel sats om du inte vill göra en ny müsli inom ett par dagar.

Vaniljmüsli med rostade nötter

3 dl havregryn
2 dl rågflingor
1 dl havrekli
1 dl hasselnötter
1 dl pekannötter
0,25 dl honung
drygt 0,5 msk vaniljsocker
0,25 dl neutral olja (raps-)

Sätt ugnen på 175 grader. Värm honung, vaniljsocker och olja försiktigt, ställ åt sidan. Grovhacka nötterna och blanda dem med havregryn, rågflingor och havrekli. Sprid nötter och gryn på en bakplåtspapperklädd plåt. Häll över den söta oljeblandningen och blanda alltsammans. Rosta i ugnen i ungefär en kvart. Rör om en eller två gånger så müslin inte bränns. Låt den svalna och förvara i tät burk.

1 Comments:

Blogger Bendel said...

Den müslin ska jag testa!

Hoppas rösten är tillbaka.

8:44 AM  

Post a Comment

<< Home