Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 02, 2007

Surkålspirogen hyllar vardagen

Hurra, hurra - idag är det två år sedan jag startade Kardemumma! Mitt liv har sannerligen berikats tack vare fina läsare och andra goda matbloggar. Jag ska fortsätta skriva ett tag till har jag tänkt. Det är framför allt det vardagliga jag vill skriva om, mitt liv som tvåbarnsmamma är inte så festligt. Bloggen skulle bli tom om ambitionen såg annorlunda ut.

Igår kväll hade vi en liten picknick på innergården, vi åt Saras surkålspiroger som vi doppade i vitlöksstark rosa yoghurtsås med gurka, morot och rödbeta. Efteråt delade vi en stor saftig honungsmelon. Pirogerna (tillsammans med såsen) blev supergoda - perfekt picknickmat, tycker jag. Degen var dessutom väldigt smidig och lättarbetad. Såhär gjorde jag pirogerna (väldigt likt Saras recept):

Saras surkålspiroger, cirka 20 st

Pirogdeg:
50 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl havrekli
1 kokt potatis
1 äggula
3 msk vatten
2 krm salt

Fyllning:
1 gul lök, finhackad
1 dl tärnad stark korv, t ex salsiccia
2 dl surkål
1 tsk torkad körvel (för att jag inte fick tag på färsk)
2 msk rapsolja

ägg till pensling

Kör degingredienserna i matberedare tills de klumpar sej. Lägg degen i en plastpåse i kylen cirka en timma.

Stek lök, korv och surkål i oljan. Blanda ner körveln.

Kavla ut degen tunt, stansa ut rundlar med ett stort glas. Fördela fyllningen på degbitarna, vik och gaffla ihop kanten. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i ungefär 10 minuter i 225 grader. Servera med tzatziki eller liknande.

2 Comments:

Blogger Jassu said...

wow... det där måste jag prova...! Har inte ätit piroger på evigheter.

12:06 PM  
Blogger Karin said...

jag har gjort pirogerna i kväll och satt i mig en del till en kopp te. De är verkligen jättegoda

11:15 AM  

Post a Comment

<< Home