Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 10, 2007

Melonsoppa med Pernod och feta

Vi tillbringar kvällen på balkongen. De flesta på vår gård sitter på sina balkonger och äter idag. Tyvärr kan jag inte se vad de har på sina tallrikar, men jag hör att de skrattar på skånska. (Och kändisgrannen, som är mer aktuell än nånsin, sitter där mittemot. Han dricker nåt ser jag. Det är vin förstås.) Jag ville äta nåt kallt och gjorde en soppa. Jag valde mellan Karin Franssons fetaostsoppa och Jonas Borsséns melonsoppa med ouzo och fetaost. Eftersom jag har en flaska Pernod som står och skräpar och det skulle vara nåt anissmakande i det senare receptet så valde jag det. Det blev ruskigt gott. Jag tror det här är en rätt som gör sej bäst som förrätt egentligen; det blir nästan för mycket av det goda annars. Det skulle vara lättyoghurt med honungsmelonsmak i, men sån finns nog inte längre så jag tog vanlig lättyoghurt (och mer sötma behövs inte). Jag har gjort några fler pytteändringar i receptet, men i princip är det plankat rakt av.

Melonsoppa med Pernod och feta

2 galiameloner
3 dl naturell lättyoghurt
saften av en citron
0,5 dl Pernod (alternativt ouzo eller raki)
2 msk flytande honung
2 msk mild olivolja
salt, nymald peppar
tabasco

Topping: smulad fetaost, tunnskivad salladslök eller purjo, strimlade kalamataoliver

Mixa melonfruktkött med yoghurt, citron, Pernod, honung och olja. Smaka av med salt, peppar och tabasco. Strö över fetaost, lök och oliver.

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag funderar på att göra någon sorts sockermelonssoppa, alltså blanda lite olika sockermeloner (honung- och gaia kanske) och så äta.
De senaste dagarna har jag levt på smoothies och pastasallad.

10:22 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, värmen gör att man vill äta kallt. Hur fixar du denna hetta?

Minns att jag mixade honungsmelon och gurka en gång. Det blev friskt (men tyvärr inte speciellt gott).

11:45 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter spännande, jag köpte en flaska pernod just för matlagning, men har ännu inte använt den. Det är kanske dags nu!

2:33 PM  
Blogger Lagers tabberas said...

Jag har alltid Pernod hemma för matlagning och mest väl kommer den till pass i min bondbönevälling.

10:35 AM  
Blogger Viktoria said...

Kristina, mitt allra mest lyckade Pernod-experiment var nog en skvätt i fisksoppan.

Göran, jag är jättenyfiken på din bondbönevälling - den ska skrivas ut. Det är väl snart säsong för bondbönor.

12:56 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad god soppan låter. Raskt ska jag leta reda på min pernod som xå står och skräpar. Nu blev jag nyfiken på vilken kändisgranne du har. Jag har en som jag ser på TV då och då. =)

2:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Kinna, du får komma hit och titta (så kan vi skvallra om våra kändisgrannar)!

10:42 AM  

Post a Comment

<< Home