Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, June 14, 2007

Mungbönornas tacogratäng

Det blev en tacogratäng. Jag gjorde den för att impa på en som älskar tacos och den blev god. För att den inte skulle bli alltför fet valde jag lättprodukter och åt gratängen med pasta och grönsaker i stället för nachochips. Vanligtvis använder jag inte minifraiche (5%), men här blir det krämigt och gott ändå eftersom fraichen blandas med philadelphiaost.

Tacogratäng, 4 port

500 g nötfärs
rapsolja till stekning
en påse tacokryddmix
1 röd paprika, tärnad
0,5 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta
en bit purjolök, strimlad
en burk minifraiche
200 g philadelphia light
riven lagrad ost (17%)

Bryn färsen tillsammans med tacokryddan enligt anvisning på kryddpaketet. Blanda i hackad paprika, tomatkross, pressad vitlök och purjo. Lägg färsen i en ugnsfast form.

Rör ihop minifraiche och philadelphiaost. Bred röran över köttfärsen. Strö på riven ost och gratinera i 225 grader tills osten fått fin färg (cirka 20 minuter).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home