Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 17, 2007

Äggcurry

Ägg. Min man älskar dem mer än jag gör. Jag tillagar sällan ägg, men tackar ja när maken bjuder mej på spännande omelett eller vändstekt ägg på frukostmackan. Ägg är poppis; nyligen har jag bland annat läst om nya kokningsmetoder som 45-minutersägget, om äggrätter på fina restauranger och om salta kalkonägg. Även nutritionellt har ägget fått upprättelse och ses numera inte enbart som en kolesterolbomb. I senaste numret av Dietistaktuellt (Dietisternas Riksförbunds tidning) har leg dietist Agneta Kjällman skrivit om ägg som en bortglömd vitaminkälla. Det innehåller de flesta vitaminer och mineraler (utom vitamin C) och är en god källa för bland annat selen och vitamin D. Dessutom är två tredjedelar av fettet i ägg faktiskt omättat, dvs av det goda slaget.

Igår när jag lyxade till det och köpte GoodFood (julinumret) bestämde jag mej för en lättlagad och mild äggcurry. Jag ändrade en del i receptet och köpte fel curry så jag tycker nästan att detta recept kan kallas mitt.

Äggcurry, 4 port

4 ägg
1 gul lök
1 msk rapsolja
ca 200 g färska vaxbönor
en burk indisk currysås, 400 ml (Patak's Korma)
1 dl vatten
250 g körsbärstomater
150 g färsk bladspenat
salt, nymald svartpeppar, lite chili
1 dl cashewnötter (rostade och saltade)

Koka äggen i sju och en halv minut. Låt dem ligga några minuter i kallt vatten, skala dem sedan och halvera dem.

Strimla löken, stek den i oljan utan att den tar färg. Lägg i vaxbönorna, currysåsen och vattnet. Låt koka cirka 10 minuter. Tillsätt tomater och låt spenaten "smälta ner" i såsen. Smaka av med salt, peppar och chili. Hacka cashewnötterna och strö över dem. Lägg ägghalvorna vackert ovanpå. Ris passar bra till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home