Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, June 21, 2007

Som en georgisk fest


Vi har just ätit en fantastisk middag, en sådan middag man önskar att man haft gäster till. Inspirationen kom från Georgien, ett land jag inte vet mycket om mer än att maten där verkar god. (Maken inflikar att Stalin kom därifrån.) Det blev starkt; det här är inget för mesar. Först åt vi cantaloupemelon med en het och syrlig dillsmakande chiliröra (recept från Nigella Lawsons Fest - mat för högtid och kalas). Chiliröran kan nog användas till mycket mer, jag har redan piffat till både en linssoppa och lax med den - prova själv. Fast skär melonen i fina kuber istället om du serverar röran till melon. Det är omöjligt att äta melonen på ett snyggt sätt om du skär som jag...

Och kycklingen gjordes med Jessikas georgiska valnötssås. Både maken och jag var i extas (och blev lite skinnflådda på tungan). Det här är en grym sås - en femplussare. Vi spädde såsen med extra vatten för att den skulle bli något mildare och lite tunnare, annars följde vi receptet. Naturligtvis använde jag mina torkade ringblommor, men tror inte att de tillförde mycket. Såsen smakar chili, valnötter, vitlök och julkryddor - ja, faktiskt inte helt olikt en mycket chilistark svartsoppa. Färska rödbetor passade perfekt till.

Nigella ägnar ett helt kapitel av sin bok åt georgisk mat, dvs hon försöker återskapa "smaken av det georgiska köket". Den sida jag tittat mest på är den med det sega ostbrödet, men det får jag göra en annan gång. Här kommer receptet på chiliröran (till melonen), eller adzhika som det verkar heta på georgiska.

Georgisk chiliröra, ca 5 dl

8 skalade vitlöksklyftor
1 grovt hackad selleristjälk
4 långa röda chili med fröna kvar (fast jag tog bort dem)
1 röd urkärnad paprika
1 knippa dill
1 dl färsk koriander
0,75 dl rödvinsvinäger
0,25 tsk salt

Kör vitlöksklyftorna i matberedare tills de är hackade. Tillsätt selleri, chili, paprika, dill, koriander och salt och kör en stund till, det ska inte bli helt slätt. Låt röran stå och mogna i kylen över natten (eller allra helst tre dygn, enligt Nigella).

Trevlig midsommar förresten! Jag kommer inte att uppdatera på några dagar, men återkommer så snart jag är hemma igen.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Kul att det blev lyckat :).

Man skulle säkert kunna röra ut såsen med en aning yoghurt för att få ner hettan. Det brukar funka bättre än vatten.

Trevlig midsommar själv på dig, make och barnen.

2:00 PM  
Blogger Chanderton said...

Verkar vara riktigt smakskigt! Skall pröva i veckan sedan!

1:29 PM  
Blogger Lallamen said...

Oh, så gott allt lät. Valnötssåsen skulle säkert även funka till en av mina favoritkycklingrätter.
Kyckling Tabaka är också en georgisk specialitet - superenkel men god. Man klipper eller skär upp en kyckling och gnider in den ordentligt med salt och nystött svartpeppar. Sedan steks den i lite smör under tyngd. Jag brukar ta ett mindre lock än traktörpannan och sedan ställa min stekgryta och mortel ovanpå. Efter halva tiden vänder man så båda sidor blir riktigt krispiga. Saftigt och väldigt smakrikt och ser ganska festligt ut med den platta utfläkta kycklingen som jag brukar servera hel och tranchera först vid bordet.

3:22 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vackert fat på översta bilden! Jag gillar det så mycket för vi använder det porslinet i vår gårdsrestaurang.
Bra att du påminde om ringblommorna igen. Jag måste se till att få tag i några i sommar. Må gott och ha en skön sommar!

1:22 AM  

Post a Comment

<< Home