Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, June 09, 2007

Tomat och blomkål under grönprickigt ricottatäcke

Gud, jag smälter. Dottern har äntligen somnat; hon gillar inte värmen. Och maken ringde från ett tåg nånstans i skogen och berättade att strömmen försvunnit och att han och sonen ska evakueras till Jönköping via buss. Jävla SJ - sånt händer jämt när vi reser.

Igår satt jag i alla fall på en filt i en trädgård och även om det inte var min trädgård så njöt jag i fulla drag. Jag sprang till och med under vattenspridaren med sonen några gånger. Jag blev bjuden på mat, jättegod lasagne, och jag tänkte att en trädgård skulle man ha, men det får nog räcka med trädgårdsägande vänner ett tag till. (Vi är så opraktiska.)

Jag lyckades med lunchen igår. Det blev en fräsch grönsaksgratäng som jag kommer att göra igen. Den passar nog till grillat kött, en sallad och bröd. Eller nåt. Jag åt den som ensamrätt och jag åt upp nästan alltihop.

Tomat och blomkål under grönprickigt ricottatäcke

3-4 tomater
0,5-1 blomkålshuvud (beroende på storlek)
1 burk ricotta (250 g)
nästan en hel kruka basilika
1 msk olivolja
skal från en citron
salt, mycket svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skär tomat och blomkål i cirka 1 cm tjocka skivor och varva dem i en ugnsfast form. Mixa resten av ingredienserna till en grön smet och bred denna över grönsakerna. Grädda i en halvtimma. Servera med citronklyftor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home