Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, June 07, 2007

Picknick på dagis

Det var picknick på dagis, minst hundra människor på en liten grön kulle som åt sin medhavda mat. Vädret var strålande och en kort stund var båda mina barn glada och lugna så att jag hann äta och titta på andras tallrikar. Jag såg flera pastasallader, fina smörgåsar, många morotsstavar, köttbullar, jordgubbar. En del föräldrar kom direkt från jobbet och hade köpt mat med sej. Det slog mej att allt såg rätt nyttigt ut.

Jag hade gjort en omelett med valnötter, ruccola och potatis och en sallad på matvete, broccoli och syltlök. Det var mixade valnötter i omeletten så den blev brun; det var halvsnyggt kanske. Zetas matvete durum var bättre än väntat (även om vetekornen inte var så hela och fina som utanpå burken). Valet av broccoli och syltlök var fjäsk för min son, men det blev lyckat.

Sallad på matvete, broccoli och syltlök, 2 port

3 dl kokt matvete (ca 75% av en Zeta-burk)
1 stånd broccoli
1 dl syltlök

dressing:
0,5 dl olivolja
0,25 dl vit balsamvinäger
1 msk tehina
0,5 tsk chipotlepaste (Santa Maria)
salt och mycket svartpeppar

Koka broccolin; den ska fortfarande ha sin spänst kvar. Låt den svalna i kallt vatten. Skölj matvetet noga. Blanda dressingen och smaka av. Rör försiktigt ihop alla ingredienserna.

Vår efterrätt kom inte med på bilden (i så fall hade inte sonen ätit något av maten). Vi åt kladdkaka med torkade tranbär som jag gräddat i små kakformar. Snuskgott.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home