Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, June 02, 2007

En medeltida pirog

Det är medeltidsdagar i Lund. Sonen är fascinerad av riddare, hästar och svärd, medan jag mest tittar efter saker att provsmaka. Av kvinnan på bilden köpte jag en pirog med kål, lök, svamp och rismålla; hon hade själv döpt den till "Braskabröd". Den smakade lite sött och milt. Jag gillar varma piroger, skulle äta det oftare till eftermiddagspromenaden om det bara fanns att köpa.

Medan sonen tittade på en gycklare köpte jag hällbröd bakat på kornmjöl, ett rågbröd, honung med saffran, ekologiska äpplen och vackra, gula torkade ringblommor från Mossagården. På baksidan av ringblommepåsen står det att antikens egyptier ansåg ringblomma föryngrande, att perser och greker använder den som krydda och garnityr samt att den "ger en vacker dekoration till många ljusa maträtter, desserter och bakverk." Det tål att tänkas på. Fast nu ska jag nog tänka på nåt annat.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

I Georgien använder man tydligen ringblommor i enorma kvantiteter i matlagningen fortfarande. Har aldrig varit i Georgien men har läst en artikel för länge sen i Elle mat & vin (då a la carte).

12:31 PM  
Blogger Lagers tabberas said...

Jag såg nakna kocken i söndags och han doppade en hel ringblomma i frityrdeg och friterade krispigt.

3:42 AM  

Post a Comment

<< Home