Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, August 29, 2005

Vanliga vardagen


Jag håller med Cissi, vardagsmat är nästan det svåraste. Den ska vara god, snabblagad och nyttig. Gärna vacker. Och den får inte kosta för mycket. Jag frågar ofta släkt och vänner vad de ska äta till middag. Matidéer är till för att snos och jag är en riktig härmis (även om jag aldrig följer ett recept till punkt och pricka).

De senapsmarinerade rotfrukterna uppfyller de flesta kraven. Vi hade bråttom, åt dem med ett färdigt paket gravad lax. Det blev den perfekta maten en vanlig måndagskväll. Och resterna passar till morgondagens lunchlåda.

Senapsmarinerade rotfrukter, 4 port

4 potatisar
2 morötter
2 palsternackor
4 svartrötter
salt

marinad:
1 msk fransk dijonsenap
1 msk skånsk senap
1 dl varm grönsaksbuljong
2 tsk rapsolja
1 tsk hela korianderfrön
salt och nymald svartpeppar
ett knippe dill
1 paket smörgåskrasse

Skala alla rotfrukterna och skär dem i lagom stora bitar. (Svartroten kan skalas under rinnande vatten för att slippa lite av "kletet". Fram till kokning bör svartrotsbitarna ligga i citronvatten för att inte mörkfärgas.) Koka sedan rotfrukterna i lättsaltat vatten tills de är mjuka.

Rosta korianderfröna i torr stekpanna och mortla dem grovt. Vispa ihop de båda senapssorterna med buljong, olja, koriander, salt och peppar. Rör ner klippt dill och krasse. Blanda försiktigt ihop alltsammans.

Min son har kommit på ett effektivt sätt att hålla mej borta från datorn. Han slår på hårddisken, drar i sladdarna och tittar uppfordrande på mej. Det fungerar; han blir nog en klipsk jäkel.

1 Comments:

Blogger Viktoria said...

Ja, sno på bara!

1:25 AM  

Post a Comment

<< Home