Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, August 26, 2005

Marmeglad


Vad ska man tänka på när man väljer rött vin till köttgryta? När jag frågade på Systembolaget sa kvinnan där att det inte spelar så stor roll. Jag vet att man helst ska dricka samma vin till maten som man har i den. (Nu kom min man med ett glas för att förgylla fredagsbloggandet... Och det är inte samma vin som i grytan så jag har redan brutit den enda regeln jag kan om mat och vin.) Så, för att avsluta ämnet, valde jag ett av de billigaste till grytan, Åkessons Vino Rosso på tetra. Det blev en god köttgryta (men jag vet ju inte hur god den hade blivit med ett annat vin...).

Nu efterrättsäter vi plommonmarmelad med manchego (spansk fårhårdost). Fast sedan tiden som delikatessbiträde på Ica Focus i Göteborg (ett par år på 90-talet), och mycket ostsmakande på arbetstid, är jag fortfarande mest förtjust i Appenzeller och Gruyère, men Manchego är också bra. Plommonmarmeladen skulle egentligen ha varit en körsbärsmarmelad, men körsbärssäsongen är slut så det fick bli plommon. Den är kryddad med anchochili, en härlig torkad chili med doft av tobak (som färsk chili heter ancho poblano.) Marmeladen kan nog funka som chutney till grillat kött och kyckling, men då skulle jag lägga till ännu en anchochili i receptet. Egentligen är jag ingen sötsaksmänniska, men när jag läser Jonas Borsséns Frukost och brunch blir jag sugen på fransk mjölkmarmelad med rostade hasselnötter och turkisk auberginemarmelad också.

Så här gjorde jag min plommonmarmelad:

Plommonmarmelad med anchochili, halv sats = 3 barnmatsburkar

500 g Victoriaplommon
2 dl syltsocker
1 torkad anchochili
0,5 vaniljstång, delad

Blötlägg chilin i varmt vatten. Ta bort fröna när den mjuknat och skär den i små bitar. Skölj och dela plommonen. Koka alltsammans på svag värme i 15-20 minuter. Låt koka på hög värme i ytterligare 5 minuter, skumma under tiden. Häll upp på rena burkar.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

Apropa vin sa vet jag bara att till grytor och vinager'mammor' skall man bara anvanda BRA viner!
Marmeladen later GOD! Hur stark ar chilin? lite eller jatte?

12:10 AM  
Blogger Elin said...

marmeladen låter god! jag har gjort ett recept på plommonsylt med valnötter ett par ggr men din plommonversion låter tuffare!

1:05 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag passade på att ställa vinfrågan till Håkan Nilsson (en duktig sommelier) som besökte min Ica-butik idag och han svarade som du Ilva, bättre vin ger bättre gryta. (Förresten, vad är en vinägermamma?)

Styrkan på ancho är "mild till svagt het", 1000-1500 scovillegrader, enligt Eat the heat av nämnde Jonas Borssén. (Jämförelsevis är spansk peppar "medium till het", 2500-5000 scovillegrader.) Jag tog en ganska stor ancho i min marmelad och den hettar bra...

7:44 AM  
Blogger Ilva said...

Vinager mamman ar 'svampen' som gor vin till vinager, jag har en i en burk i min kallare som bara far gott vin o den ger en sa mild och fin vinager!

9:21 AM  

Post a Comment

<< Home