Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 16, 2005

Låtsasmat


Man kan låtsas att man är i Marocko, att man äter god mat och svalkar sej med en apelsinsallad i skuggan. En kamrat från studietiden var här idag; vi åt apelsinsallad och knaprade mandelskorpor. Och drömde oss bort lite. (Apelsinsalladen är så enkel så att man inte behöver recept. Det som behövs är apelsiner, torkade dadlar, lite socker och kanel, några myntakvistar.)

Jag har köpt en träspis till min son idag, en med röda värmerattar. Han ska få den när han (vi) fyller år. Min bror har redan gett mej en kokbok i förväg, Land of plenty - authentic sichuan recipes av Fuchsia Dunlop. Jag tänkte önska mej en kokbok till - har ni några förslag?

7 Comments:

Blogger Cissi said...

Massor av roliga kokböker finns det naturligtvis. Just nu är jag faktiskt lite road av "Det franska köket" av Joanne Harris, som jag njutläser från och till.

Måste dock slå ett slag för en annan helt fantastisk bok för den matlagningsroade, nämligen Catharina dukar av Catharina Bernhardsson. Detta är en helt fantastisk bok klädd i mjuk brun mockaimitation och den är verkligen lite annorlunda. Bilderna och idéerna i boken är ljuvliga. Hon visar en mängd olika dukningar och tipsar m hur man kan bete sig för att göra olika dekorationer. Det skulle verkligen kunna vara något för dig eftersom jag genom dina fina bilder på bloggen konstaterat att du är duktig på att få maten snyggt upplagd och serverad.

1:18 PM  
Blogger skrivo said...

Jag säger den jag alltid säger : Kärlek, oliver och timjan av Anna Bergenström. Den är bäst bäst bäst. ALLT i den är megagott, och det går att laga på ett "normalt" sätt. Vi har två kokböcker av Marcus Samuelsson också, klart roliga, men hans mat är inte normal-mat, det är helgprojekt. Jag håller fortfarande efter flera år fast vid Anna B:s som nummer ett!

10:46 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipsen! Jag tänkte ta en titt i Det franska köket idag, men den fanns inte i bokhandeln jag var i (men det finns en bokhandel till i Lund). Och jag ska titta efter dukningsboken också. Kärlek, oliver och timjan har jag, och jag håller med dej Johanna, allt är megagott!

11:23 AM  
Blogger Frida said...

Har inte så mycket att tillföra i kokboksdiskussionen. Men åh vilket fint fat! Jag älskar skånsk keramik.

På tal om Skåne så har jag faktiskt en trevlig kokbok av Rickard Nilsson och herr Aspegren från det bästa matlagningsprogrammet någonsin: Mitt i maten. Men jag tycker nog ändå att du ska önska dig nåt nyare och roligare.

1:25 PM  
Blogger Viktoria said...

Frida, jag gillar också mitt skånska fat (fick det av arbetskamraterna när jag gifte mej)! Och kokboken ska jag titta efter på biblioteket. Ett par gånger i månaden brukar jag gå dit och låna; det finns en hel del (nyare böcker också).

3:04 AM  
Blogger Pia said...

Jag har en liten favoritkokbok som jag verkligen kan rekommendera. Den heter "Det goda extra" och är skriven av Jacob Gray. Jag har lagat många rätter hämtade ur den och ingen har gjort mig besviken. Rätterna är inte allt för avancerade, men smakkombinationerna är ofta något utöver det vanliga.

Annars är Renée Voltaires "Alltid hungrig" och Marcus Samuelssons "En smakresa" väldigt inspirerande!

12:27 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipsen, Pia! Och det var roligt att hitta till din blogg!

7:08 AM  

Post a Comment

<< Home