Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, August 19, 2005

Dagens rätt


Sonen och jag åt laxspett, gröna bönor och quesadilla med sötpotatis på balkongen idag. Fotot kanske verkar idylliskt; det är taget innan all mat hamnade på golvet och innan getingarna kom... Receptet på quesadillas kommer från En bulle i ugnen av Renée Voltaire (en av många kokböcker jag lånat på Lunds stadsbibliotek) och jag har bara kryddat upp det lite. Kanske skulle man ha något grönt i, koriander eller gräslök till exempel. Nåväl, jag tyckte att det var ett bra vardagsrecept som är värt att dela med sej av.

Quesadilla med sötpotatis, 2 port

4 tortillabröd
1 sötpotatis
1 morot
1 dl röda linser
2 vitlöksklyftor
salt, nymald svartpeppar
en knivsudd chilipulver
6 skivor lagrad grevé

Skala sötpotatis och morot och skär i mindre bitar. Hacka vitlöken. Skölj linserna noga. Koka upp vatten och låt grönsakerna koka 20 minuter. Sila av och krydda. Bred ut smeten på två av bröden, lägg på ostskivorna och täck med de resterande bröden. Stek bröden i torr stekpanna, några minuter per sida, tills osten smält.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home