Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, August 15, 2005

Efter regn


Förlagan till majssoppan är Leila Lindholms. Men jag är rätt säker på att min är lite, lite godare... Vi satt utomhus och åt igår och soppan värmde gott. Jag gjorde en enkel kesoröra med soltorkad tomat att ha på brödet till soppan.

Mexikansk majssoppa, 2 port

500 g frysta majskorn
1 liten chilifrukt (från min balkong), finhackad
2 msk rapsolja
nymalen svartpeppar
ev salt
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 dl lätt crème fraiche
3 tsk tacokrydda
1 tsk vitvinsvinäger

Stek majsen och chilin i oljan tills de blivit lite bruna. Peppra. Tillsätt resten av ingredienserna och koka 5 minuter. Mixa soppan slät.

Fåglarna samlar ihop sej som smuts på himlen; de förbereder resan söderöver. Jag har varit på sommarens sista inplanerade evenemang, ett par goda vänners bröllop. Regn betyder att de blir lyckliga, sägs det, och det var ju tur. Jag blev placerad bredvid en kock och mittemot en läkare - haha - de passade mina intressen utmärkt, naturligtvis. Vi klurade på den härliga fikon- och balsamvinägersåsen till huvudrätten. Förutom fikon och balsamvinäger (salt och peppar) gissade vi kycklingfond och socker. Jag ska experimentera. Nån dag.

Min man och jag fick gå ut och öva för att hitta takten inför dansen. Efter att ha varit föräldraledig i ett år har jag tappat rytmen totalt. Ja, det är väl det som dämpar mej, att det längsta året i mitt liv tar slut om två och en halv vecka. Jag börjar jobba. Sommaren gick så fort. Missförstå mej inte, jag har inget emot att jobba, men det var så mycket mer jag skulle hinna med. Dock har det varit ett bra år, ett riktigt matår. Det började med att jag fanatiskt fyllde frysen med bäbispuréer i alla upptänkliga färger. Sen fick jag en kick av att vinna sopptävlingen i Sydsvenskan, och även om min rödbetssoppa inte var så speciell så fick den mej att känna mej som en kändis (på Lunds gator)... Och att jag börjat matblogga har kryddat tillvaron betydligt. Men snart är det Det Stora Allvaret här - vardagen, med sött och salt under samma skal. Amen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home