Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 13, 2010

Gerdas kakor med kokostosca

Det här är ett typiskt rackartyg man kan råka ut för hemma hos mej: blindtest av glutenfria kakor versus kakor bakade på vetemjöl. Ungefär hälften som testar gissar fel och det tolkar jag som ett tecken på att receptet funkar alldeles utmärkt att baka glutenfritt. (Förresten går ju de flesta "vanliga kakrecept" på mjuka och hårda kakor bra att göra om till glutenfria om man byter ut motsvarande mängd vetemjöl mot glutenfri mix. Bakar man jäsbröd behöver man använda specialanpassade recept.)

Kakorna ovan har flera olika namn: Bornholmskakor, falsk tosca, Malins kaka med kokosglasyr. Hos oss kallar vi dem "Gerdas kakor" efter svärmor. De är fantastiskt goda med sin kladdkakebotten och knaprig kokostosca på.

Gerdas kakor, ca 20 st stora

4 ägg
6 dl strösocker, 510 g
150 g rumsvarmt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl, 180 g

kokosglasyr:
200 g kokosflingor
2 dl strösocker, 170 g
1 dl sirap
1,5 dl vispgrädde
75 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och socker. Vispa därefter i smöret i små klickar, siktad kakao (behövs det månntro?), vaniljsocker och salt. Rör slutligen i mjölet. Bred ut smeten i en liten pappersklädd långpanna, 25 x 35 cm, men bred inte smet ända ut i kanterna. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.

Blanda samtliga ingredienser till glasyren i en kastrull och sjud på svag värme ca 5 minuter. Rör om då och då. Bred glasyren på kakan och grädda ytterliggare 10 minuter eller tills kakan blivit fint brun. Ta ut kakan och låt den svalna innan den skärs i bitar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home