Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 02, 2010

Melonsallad med rostade frön

Jag har läst en kriminalroman där min man figurerar som sej själv. Sista halvan av boken läste jag i natt med hjälp av en nyckelringsficklampa för jag kunde liksom inte sluta läsa trots att resten av familjen sov. "Boken" är egentligen enbart en hög lösblad i nuläget, ett sent korrektur, men kommer ut före bokmässan (och då återkommer jag i ämnet). Min man är besviken över att han inte är mördaren eller ens lite misstänkt, men annars tycker han om att vara romangestalt. Mer än så ska jag inte avslöja just nu.

På tal om mat då: vi äter mest lättlagad mat när vi har semester, typ sill och potatis och sånt. Dagens melonsallad kommer ursprungligen från ett Coop-häfte. Den är melonsöt, lagom salt, pyttelite grapefruktsbesk, en aning lökstark och lite knaprig av fröna och krispig av melonen. (Passar till grillat.)

Melonsallad med rostade frön

2 blodgrapefrukter
1 honungsmelon
1 cantaloupemelon
2 tsk hela fänkålsfrön
1 dl solrosfrön
0,5-1 rödlök
3 msk olivolja
salt & nymald peppar
färska myntablad (om man har det hemma)

Skär ut fina filéer av blodgrapen. Spara resten (inte skalet!). Tärna de båda melonerna. Rosta fänkålsfröna i torr panna och mortla dem sedan. Rosta solrosfröna. Hacka löken smått och blanda hacket med den urkramade saften från grapefrukten, olivolja, salt och peppar. Rör ihop alltsammans i en skål eller på ett fat och lägg myntablad på.

5 Comments:

Blogger Karin said...

Jag hade också blivit besviken om jag inte fått mörda någon i sammanhanget.
Skall bli kul att läsa boken!

10:00 PM  
Anonymous Mikaela said...

Ser ut som en perfekt sommarsallad!

11:48 PM  
Anonymous tina said...

Hurra för sill och potatis, bästa och godaste sommarmaten. Boken låter spännanade, i dubbel bemärkelse! Hoppas att du och familjen har fina sommardagar.

6:57 AM  
Anonymous tina said...

Förresten! Jag måste ju berätta! Efter många om och men, och två år på att-laga-listan så tillagade jag tillslut kikärtsgaspachon och det spenat- och getostfyllda brödet till. Herremingud vad gott!!

11:35 PM  
Anonymous Meteo Station said...

I enjoyed reading your postt

2:50 PM  

Post a Comment

<< Home