Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 27, 2009

Om man tar ett steg tillbaka vidgas perspektivet (eller?)

Julen har sniglat sej fram på ett trevligt sätt. Lovet var välbehövligt och jag har verkligen lyxat till det och inte gjort mer än nödvändigt. Mamma och resten av släkten har lagat maten, jag har mest lekt med barnen, läst och pratat med min bror. Grönkålspajen min mamma brukar göra kan jag förresten återkomma till nån gång.

Och snart är det nyår. Mina ostcigarrer är fina snacks eller salta bakverk eller frasiga piroger eller hur man nu vill benämna dem. De är godast medan de fortfarande är lite varma eller åtminstone ljumma. När man använder filodeg ska man tänka på att vara rask i fingrarna, annars torkar degen. I övrigt är de superenkla att göra.

Ostcigarrer, ca 20 st

250 g filodeg, kyld
drygt 50 g smör
ev färsk rosmarin att pynta med

Ostfyllning:
250 g keso
2 dl nyriven parmesanost
1 vitlöksklyfta, pressad
en näve finhackade persiljeblad
skalet av en ekologisk citron
1 tsk torkad rosmarin
salt, peppar

Blanda alla ingredienserna till fyllningen och smaka av noga. Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret. Pensla ett filoark med smör, lägg ett annat ark ovanpå. Dela i 4 delar med en vass kniv. Lägg en knapp matsked fyllning på varje del och sprid ut fyllningen längs med kortsidan. Vik in långsidorna ordentligt runt fyllningen. Rulla ihop till en cigarr och lägg på en bakplåtspapperklädd plåt. Fortsätt göra så tills all deg och fyllning tagit slut.

Pensla cigarrerna med smör och strö eventuellt över mer rosmarin. Grädda i 15-20 minuter, tills de fått fin färg.

3 Comments:

Blogger Växelhäxan från norrland said...

Vad goda dom såg ut.
Låter som du haft en härlig jul.
Det är ju precis så det sak vara, avslappnat och man gör precis som man vill.

4:11 AM  
Anonymous Anna B said...

Hej Viktoria! Vad glad jag är att du låste upp för kommentarer, strular alltid med bloggerkontot eftersom jag inte har ngn bloggerblogg. Ostcigarrerna ser finfina ut, så dem provar jag gärna!

1:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tack. Vilken bra idé med ostcigarrer!
Den ska jag stjäla men inte helt rakt av. Jag ska göra dem med fårost och som trekanter...

2:11 AM  

Post a Comment

<< Home